To, że strony internetowe się starzeją, jest oczywistym faktem. Dlaczego się tak dzieje? Wiele zależy od początkowego stanu witryny, a także decyzji podjętych przy jej zakładaniu. Dużą rolę gra też moda. Ciekawe? Zapraszamy do lektury. 

Dlaczego strony internetowe się w ogóle starzeją?

Starzenie się stron internetowych bierze się z kilku oczywistych przyczyn. Przede wszystkim zauważamy starzenie się strony wizualnej strony i podobnie jak w przypadku rynku samochodów, czy odzieży, strony internetowe też podlegają modzie. Moda w stronach internetowych zmienia się stosunkowo często, ale drastyczne zmiany są rzadkością.

Przykładem tego, jak zachodzą zmiany, jest, chociażby to, jak design stron się wypłaszczył. Nie było to jednorazowe przejście z 3D na 2D, ale stopniowe odchodzenie od wypukłości przycisków do obecnego designu. Z tego powodu, żeby strona bardzo się przestarzała potrzeba nieco więcej czasu. Jednocześnie warto pamiętać, że strony stworzone 5 lat temu już absolutnie na nowoczesne nie wyglądają.

Kolejnym czynnikiem, który wpływa na starzenie się stron, są zastosowane w nich funkcje. Jeszcze kilkanaście lat temu niczym niezwykłym nie była ikonka zegara wrzucona w którymś miejscu układu graficznego strony. Teraz jest to nie do pomyślenia. Prawdopodobnie podobnie będzie z pewnymi funkcjonalnościami w dzisiejszych stronach, co nie oznacza wcale, że dojdzie do ich jeszcze większego uproszczenia.

Ostatnim czynnikiem jest starzenie się samego kodu strony, a także jej serwera. Zmiany w systemach zarządzania treścią następują bardzo szybko, a stara wersja CMS-u może w bardzo negatywny sposób wpływać na działanie strony www. Podobnie sprawy się mają z pamięcią przypisaną w serwerze dla naszej strony. Podobnie jak w komputerach osobistych długi brak odświeżeń, czy formatów sprawia, że wszystko działa wolniej.

Dodatkowo, jeśli więcej osób w międzyczasie pracowało nad Twoją sklepem internetowym, to bardzo prawdopodobne, że całość została niepotrzebnie skomplikowana. Czym? Wizjami różnych programistów na temat tego, jak powinny działać elementy strony. Innymi słowy, eksploatacja strony wpływa na jej starzenie się. 

Zatem jak szybko starzeją się strony internetowe?

To w dużym stopniu zależy od pierwotnego zamysłu strony. Najczęściej im na samym początku postanowiono na prostote, tym dłużej strona nie traciła na dziwnie wyglądających funkcjach. Jeśli właściciel strony zdecydował się na stworzenie strony, która podlegała w 100% modzie danego roku i wyglądała pierwotnie, jak wszystko, co w danym roku można było osiągnąć w designie, to najczęściej rok później wyglądała nie świeżo, a karykaturalnie.

Mimo wszystko, zakładając, że w designie stron nie dojdzie do rewolucji, to nowe strony będą wyglądać bardzo świeżo przez 2-3 lata. Powyżej tego okresu strona może zacząć wyglądać już przestarzale. Każdy kolejny rok jest jeszcze bardziej szkodliwy dla odbioru strony i jej sprawności.

Sam Google zmieniał design swojej wyszukiwarki w podobnym okresie czasu, to jest 2-3 lata. Można więc uznać, że to bezpieczny poziom dla wyglądu Twojej strony. Trzymanie jednej strony bez zmian przez więcej niż 5 lat, to już raczej proszenie się o całkowity brak konwersji z przestarzałej technicznie i graficznie strony.

Oczywiście można uniknąć całkowitego zestarzenia się strony, odświeżając ją co jakiś czas. O tym więcej w następnym punkcie. Warto też wspomnieć, że nie ma jednego sprawdzonego sposobu, który przedłuży żywotność Twojej strony. 

Brak dodatkowych funkcji wcale nie musi sprawić, że prostota ją uchroni. Jeśli przyjdzie moda na dużo funkcji, to będzie mogła być wprost… prymitywna. Z kolei przewidzenie starzenia się designu to całkowita loteria. To, co najszybciej traci ważność, to wszelkiego rodzaju animacje i udziwnienia — a dlaczego? Bo wyglądają dobrze, dopóki ma je niewiele stron. A moda ma to do siebie, że szybko opanowuje wszystkie strony. 

Odświeżyć stronę internetową, czy zrobić nową?

To bardzo dobre pytanie i jak zwykle przy dobrych pytaniach, odpowiedź nie jest prosta. Koszt odświeżenia strony jest oczywiście znacznie niższy niż stawianie całej strony od nowa, z tego powodu najczęściej budowanie strony od zera jest ostateczną decyzją. Podobnie sprawa ma się z SEO strony — jeśli zbudujemy ją całkiem od nowa i nawet ponownie zamieścimy te same treści, to pozycja się może znacznie zmienić.

Odświeżenie strony wymaga zdecydowanie mniej pracy, a przy stosunkowo częstych aktualizacjach (np. co dwa lata) powinno się udać, uzyskać stały dobry poziom świeżości. Oczywiście oprócz zmian graficznych konieczne jest też aktualizowanie systemów zarządzania treścią, które bez nich tracą na bezpieczeństwie. Z kolei wspomniane na początku problemy z wydajnością również najczęściej da się rozwiązać bez całkowitego resetu strony.

Wizualia można aktualizować jeszcze częściej i często minimalna zmiana kolorów elementów, banerów, czy grafik wystarczy, żeby strona mogła dalej działać. Zmieniać można naprawdę dużo i jeśli masz poważne pobudki, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby aktualizować stronę długi czas. Budowy od nowa można unikać, nie zawsze się to opłaca, ale można. 

Zmiana nie musi być wcale straszna. W końcu firmy zmieniają też swoje logo, które w teorii powinny być bardziej zobowiązujące dla wizerunku marki, niż grafika ich strony internetowej. 

A kiedy lepiej postawić stronę od zera?

Jeśli strona jest skrajnie przestarzała i nie przeprowadzona w niej żadnych aktualizacji od lat, to istnieje spora szansa, że próby zmiany zajmą znacznie więcej czasu niż postawienie jej od zera. Szczególnie jest tak, gdy strona została oparta już na niestosowanych rozwiązaniach, które mogły przestać być wspierane (jak słynny flash).

Inną sytuacją jest, to gdy Twoja strona powstała, gdy Twoja działalność miała jeszcze inne realia. Możliwe, że gdy ruszał Twój sklep internetowy, to nie miał on wielu klientów. Po kilku latach od jego powstania zmieniła się sytuacja i masz ich znacznie więcej, a także pojawiło się w nim znacznie więcej produktów.

Jeśli na samym początku zastosowano system obsługi treści, który nie jest w stanie sprostać dużemu magazynowi, znacznej ilości kont użytkowników i duże ilości produktów, to warto go zmienić. Zmiana CMS oczywiście wiąże się z budową sklepu od nowa. Będzie to jednak bardzo opłacalne, bo wzrost wydajności Twojego sklepu w takim przypadku, zwiększy ilość konwersji.

Ostatni aspekt, na który należy zwrócić uwagę to, czy strona się w ogóle nadaje do aktualizacji i czy ta aktualizacja nie jest na tyle duża, że wypada nazwać ją postawieniem od nowa. Postawienie nowej strony (nawet na starej domenie) często będzie szybsze niż czyszczenie starego sklepu.

Bardzo głęboko idące zmiany w szacie graficznej, animacjach, funkcjach różnią się tylko nieznacznie od budowania strony na nowo. Z tego powodu często konieczne jest potraktowanie ich właśnie w ten sposób. Innymi przebudowa strony to nie to samo co lekka aktualizacja graficzna

Czy droższa strona starzeje się wolniej?

Niestety, ale odpowiedź jest negatywna. Trendy w designie się cały czas zmieniają, więc nawet droższa strona zrobiona z prawdziwym polotem, a nie z tego samego szablonu co 1000 innych, się zestarzeje. Oczywiście, jeśli grafikowi uda się dokonać pionierskiego aktu tworząc stronę, to być może nie będzie tak źle.

Mimo wszystko moda w projektowaniu stron jest nie do przewidzenia. Z drugiej strony, jeśli strona zostanie oparta od samego początku na mocnym serwerze i wydajnym systemie zarządzania treścią, to niekoniecznie musi spadać jej wydajność. Innymi słowy, może zestarzeć się tylko wizualnie. Podobnie może być w drugą stronę. Jeśli serwerownia, na której postawiona jest Twoja strona internetowa, nie dostosowuje się do nowych technologii, to strona się szybciej zestarzeje

Przesadnie szybkiego starzenia można unikać też dzięki regularnym aktualizacją — wystarczy trzymać rękę na pulsie i reagować, gdy jakiś element Twojej strony zaczyna wyraźnie odstawać od standardów danego okresu czasu. Nie musisz decydować się na drogą stronę, jeśli chcesz uniknąć starzenia się strony — nie będzie żadnej różnicy. Zdecydowanie lepiej przeznaczyć te środki na jej rozwijanie w przyszłości. 

Podsumowanie

Strony internetowe starzeją się w różnym tempie. Najczęściej im strona była bardziej zachowawcza, tym dłużej nie stanie się kiczowata, czy bardzo brzydka dla odbiorcy w przyszłości.

Jaka jest najlepsza taktyka? Aktualizowanie strony co pewną określoną ilość czasu, jeśli zaczyna być widoczny upływ czasu w tym, jak ta strona wygląda. Innym dobrym znakiem są problemy z wydajnością (choć może być temu winny choćby za słaby hosting).

Oznaki, że strona powinna zostać zaktualizowana:

  • grafika strony znacznie odstaje od konkurencji
  • występują problemy z działaniem (długie ładowania, zacięcia)
  • przestarzała wersja systemu obsługi treści (mogą wystąpić problemy z bezpieczeństwem)
  • brak funkcji, które znacznie udogadniają korzystanie z serwisu

Nie wiesz, czy w Twoim przypadku wystarczy lekka przebudowa, czy konieczne jest stawianie strony od nowa? Zapraszamy do kontaktu z naszym doradcom klienta, na pewno rozwiązanie, które pomoże rozwiązać Twój problem. 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Wiktor Madej