Certyfikat SSL przez wielu jest utożsamiany wprost z szarą, bądź zieloną ikoną kłódki obok paska adresu. To mocno uproszczony pogląd na tę sprawę. W tym artykule przybliżymy, czym dokładnie jest certyfikat SSL, jak wpływa na Twoją wiarygodność i sprzedaż, podpowiemy też jak go zdobyć. 

Co to certyfikat SSL?

SSL to specjalny protokół szyfrowania, który jest wprowadzany na różnych stronach internetowych w celu zabezpieczenia danych swoich użytkowników. Chodzi tutaj szczególnie o wszelkiego rodzaju karty bankowe, czy dane osobiste. Innymi słowy, certyfikat SSL to gwarancja dla użytkowników, że ich dane są bezpieczne.

Trzeba też wspomnieć, że certyfikat SSL wystawia zewnętrzny podmiot, a nie firma prowadząca swoją własną witrynę. To, że gwarant to zewnętrzna firma, jeszcze bardziej zwiększa jego wiarygodność. Certyfikaty SSL mogą mieć różną moc szyfrowania. Z najwyższych rodzajów certyfikatów korzystają przede wszystkim płatności internetowe, czy systemy bankowości. Niższe certyfikaty stosują sklepy internetowe i inne strony internetowe.

Jak sprawdzić, czy strona ma SSL?

Najprościej będzie sprawdzić, czy w tym miejscu, obok paska adresu znajduje się ikona zamkniętej kłódki. Jeśli zamiast tego widnieje otwarta kłódka, lub komunikat o niebezpieczeństwie, to nie mamy do czynienia z zaszyfrowaną witryną.

Ponadto w pasku adresu przed nazwą domeny będzie pojawiać się przedrostek https:// zamiast http://. Ten pierwszy jest przypisany zabezpieczonym stronom.

W zależności od przeglądarki  internetowej, po kliknięciu kłódki, lub nawet stale będzie widoczna nazwa firmy, której wystawiono certyfikat, a także to, kto ten certyfikat wystawił i jego rodzaj.

Czy certyfikat SSL jest potrzebny?

Jeśli chcesz budować wiarygodny wizerunek swojej marki, to tak. Faktem jest, że w chwili obecnej prawie każda strona ma certyfikat SSL. Dodatkowo przeglądarki internetowe serwują użytkownikom komunikat, że dana strona (pozbawiona SSL) jest niebezpieczna. Być może i Tobie zdarza się opuścić stronę, po tym, jak zauważysz, że przy pasku adresu nie ma zielonej, czy też szarej zamkniętej kłódki.

Certyfikat SSL to bezpieczeństwo danych Twoich użytkowników, a także danych Twojej firmy na tej stronie. To też wiarygodność, której zwyczajnie nigdy nie zdobędziesz bez certyfikatu. Niestety taka jest rzeczywistość i nie ma co oczekiwać odwrotnej tendencji.

Jak zdobyć certyfikat SSL?

Certyfikat SSL jest wystawiany przez zewnętrzne podmioty. Pozyskanie certyfikatu może być zarówno płatne, jak i darmowe. To, czy jest płatny, czy darmowy, zależy od tego, kto ten certyfikat wystawia. Są organizacje proponujące darmowy SSL, jak i firmy, które oferują podobne usługi, ale odpłatnie.

Podobne usługi, nie dokładnie te same. Darmowe certyfikaty SSL najczęściej wiążą się z pewnymi wadami. Chociażby trzeba co 3 miesiące ubiegać się o przedłużenie ich ważności, a także przejście procesu weryfikacji strony na własną rękę. Ponadto w 90% przypadku darmowe certyfikaty SSL są tymi „najmniej prestiżowymi” i najmniej bezpiecznymi. Tak, certyfikaty mają różny poziom bezpieczeństwa.

Rodzaje certyfikatów SSL i weryfikacja

  • Certyfikat DV

Certyfikat DV to najbardziej podstawowa forma certyfikatu SSL. Zostaje wydany na podstawie potwierdzenia prawa do posługiwania się daną domeną (czyli własności domeny) i tego, czy na danej domenie faktycznie istnieje strona WWW.

  • Certyfikat OV

Certyfikat OV sprawdza więcej niż poprzedni. Oprócz weryfikacji własności domeny i istnienia witryny, sprawdzana jest też tożsamości firmy. Pozwala to zamieścić w szczegółach certyfikatu nazwę firmy. Często ten certyfikat wiąże się też z wyższym stopniem bezpieczeństwa. Jeśli zależy Ci na dużej wiarygodności strony firmowej, czy sklepu, to będzie to najlepszy wybór.

  • Certyfikat EV 

Najwyższy stopień certyfikatu SSL EV, jest zarezerwowany głównie dla systemów bankowości, nie oznacza to jednak, że inne strony z niego nie korzystają. Wiele znanych marek używa certyfikatów EV, dla potwierdzenia prawdziwości i oryginalności swoich stron. Proces weryfikacyjny jest znacznie rozszerzony. Firma musi udowodnić swoją tożsamość przy pomocy państwowych baz danych, jak i weryfikacji telefonicznej. Całość odbywa się za pośrednictwem Centrum Certyfikacji.

Certyfikaty różnią się też między sobą kilkoma innymi parametrami, tutaj dużo zależy od tego, kto dany certyfikat oferuje. Mowa między innymi o dodatkowych możliwościach weryfikacji witryny, tego, czy wszystkie podstrony w danej domenie zostaną objęte certyfikacją, mocą klucza szyfrującego i innymi drobnymi parametrami.

Dlaczego warto mieć certyfikat SSL?

Certyfikat SSL pozwala zabezpieczyć Ci Twoją stronę internetową i dane Twoich użytkowników. To bardzo kluczowe, szczególnie biorąc pod uwagę, jak łatwo bez takich zabezpieczeń przechwycić wrażliwe dane użytkowników. Certyfikat SSL to bezpieczeństwo Twoje i Twoich klientów

Warto także wspomnieć, że to bezpieczeństwo nie jest tylko pustymi frazesami. Zdecydowana większość certyfikatów jest podparta gwarancjami pieniężnymi tego, że wyciek danych nie wystąpi w wyniku złamania szyfrowania SSL.

Kolejny powód to oczywiście wiarygodność i zaufanie. Klienci bardzo, ale to bardzo rzadko decydują się na zakupy w sklepach, które nie mają certyfikacji SSL. Nie chodzi tutaj nawet o faktyczną wiedzę w temacie szyfrowania. Komunikat: „połączenie jest bezpieczne” jest dla większości wymogiem, żeby poczuć się bezpiecznie. Kłódka jest synonimem pewności i wiarygodności strony (choć w rzeczywistości nie zawsze muszą iść w parze).

Ostatnim powodem, którego nie wolno bagatelizować jest to, że wiele usług zewnętrznych firm, które możesz chcieć zintegrować na swojej stronie — chociażby popularne systemy płatności, jak DotPay, przelewy24 i wiele innych, wymagają od Ciebie posiadania certyfikatu SSL. To tylko przykłady z brzegu, ale jest ich jeszcze więcej.

Czy certyfikat SSL ma wpływ na SEO?

Tak, certyfikat SSL ma znaczny wpływ na pozycjonowanie strony. Jak przyznał sam Google, porównując dwie podobne do siebie strony pod względami SEO, lepszą pozycję osiągnie ta z certyfikatem. Ale to nie wszystko.

Jednym z czynników branych pod uwagę przez Google jest współczynnik odbicia, czyli to, czy użytkownik bardzo szybko opuścił stronę, po pierwotnym wejściu na nią. W przypadku stron bez SSL bardzo często się zdarza, że użytkownik natychmiast przestaje być zainteresowany daną stroną.

Ostatni czynnik wpływający na SEO w przypadku SSL to UX i prędkość działania strony. Jak wspomnieliśmy wcześniej, brak zastosowania certyfikacji może uniemożliwić korzystanie z części oprogramowania, które usprawnia działanie strony, zarówno z perspektywy użytkownika, jak i surowych danych, które zbierają roboty wyszukiwarki.

Jednak jak wiadomo, nieznane są wyroki algorytmu Google, więc szybki wzrost pozycji przy zmianie protokołu http:// na https:// (czyli ten z certyfikatem SSL) nie jest gwarantowany od razu. Mimo wszystko, to stosunkowo prosta rzecz do optymalizacji, więc nie warto jej ignorować.

Podsumowanie

Jak widzisz certyfikat SSL, jest naprawdę niezbędny, jeśli chcesz osiągać zadowalające wyniki. Możesz próbować działać bez niego, ale ciężko określić to inaczej niż płynięcie pod prąd. Duża ilość wysiłku nie musi się wcale odpłacić efektami. Ikonka kłódki przy pasku adresu ma zdecydowanie większe znaczenie, niż się wydaje, prawda?

Skoro udało Ci się już zdecydować, to zaproponujemy coś jeszcze. To my możemy zaoferować Twojej firmie pakiet SSL dostosowany do waszych potrzeb. Zajmiemy się za was procedurami, które nie muszą odbierać wam cennego czasu, a to wszystko w bardzo rozsądnych cenach.

Zapraszamy do kontaktu z naszym konsultantem, pomoże Ci wybrać rozwiązanie odpowiednie dla Twojej strony, czy też sklepu. Zadzwoń teraz

 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
MinisterstwoReklamy