Jeśli prowadzony przez Ciebie biznes jest dostępny także w sieci – pewnie wiele razy zdarzyło Ci się otrzymać ofertę na pozycjonowanie Twojego serwisu internetowego.
Podczas rozmowy telefonicznej lub w wiadomości przesłanej na skrzynkę e-mail otrzymałeś “profesjonalną” analizę. Wynikało z niej, że Twoja strona ma spore braki, ale dana firma zna “cudowny” sposób na ich poprawę oraz zapewnienie Ci wysokich pozycji w wyszukiwarce. Zrobi to w tydzień, na swoje usługi da gwarancję efektów, a to wszystko za jedynie kilkaset złotych miesięcznie.
W tym artykule opowiemy Ci co sprawia, że większość takich ofert nie jest dla Ciebie i dlaczego powinno się je od razu wyrzucać do śmieci. Ale zaczniemy od wyjaśnienia.
Kilkaset złotych miesięcznie, umowa na 2 lata i gwarancja efektów – znasz te bajki ??
Jeżeli regularnie otrzymujesz propozycje od firm zajmujący się pozycjonowaniem, pewnie zauważasz, że większość z nich ma podobny schemat. “Agencje” analizują widoczność Twojej strony, po czym stwierdzają, że można w niej wiele poprawić.
Musisz wiedzieć, że takie same maile wysyłane są do setek, a nawet tysięcy innych przedsiębiorców (zmianie ulega tylko adres strony oraz informacja o frazach kluczowych). Firmy wysyłają je automatycznie – na bazie również automatycznie generowanego audytu*.
*Takie działanie ma niewiele wspólnego z prawdziwym audytem SEO. Strona jest po prostu tylko “wrzucana” do odpowiedniego narzędzia, które to z kolei analizuje ją pod kilkoma wybranymi aspektami. Nie musimy dodawać, że w 99% przypadków wyniki takich audytów nie mają nic wspólnego z rzeczywistością? Bo chyba nie sądzisz, że ktoś w ten sposób zrobi porządny audyt ??
Jak podchodzić do planowania budżetu na pozycjonowanie?
Na początku musisz zapamiętać, że wydatki na SEO powinny być wprost proporcjonalne do specyfiki Twojego biznesu oraz jego otoczenia konkurencyjnego. Zupełnie inaczej wycenia się pozycjonowanie dużych serwisów internetowych działających w trudnych branżach (np. e-commerce z kosmetykami, odzieżą czy chociażby rozbudowane serwisy finansowe). Z kolei zupełnie inaczej podchodzi się do działań SEO na potrzeby małych stron o ograniczonym zasięgu działania (dostawców usług, małych sklepów itp.).
Ponadto, do pozycjonowania należy podchodzić w sposób holistyczny. Taki nastawiony na regularne monitorowanie postępów oraz szybkie reagowanie na zmiany otoczenia (zarówno konkurencji, jak i algorytmów).
Jedno jest pewne…
Profesjonalne pozycjonowanie musi kosztować
Jeśli prowadzisz sklep internetowy z tysiącem produktów, a Twoją konkurencją są ogromne firmy o międzynarodowym zasięgu – ofertę pozycjonowania za 500 zł miesięcznie możesz od razu włożyć między bajki.
Musisz bowiem wiedzieć, że w tym przypadku za efektywne pozycjonowanie Twojej strony www powinien odpowiadać cały sztab doświadczonych specjalistów. Mamy na myśli zaangażowanie copywritera, programisty, linkbuildera i głównego pozycjonera – których rolą będzie regularne planowanie i dostarczanie treści, pozyskiwanie linków, optymalizowanie strony, jak i bieżące reagowanie na zmiany w algorytmach. Jak widzisz, przytoczone 500 zł za pracę aż 4 różnych osób jest po prostu nierealne. No chyba, że każdy specjalista miałby przeznaczyć na to tylko 1 godzinę w miesiącu.
W tym przypadku budżet na reklamę może wynieść od kilku do nawet kilkuset tysięcy złotych. Informację od czego to zależy – znajdziesz kilka akapitów niżej.
Co innego w przypadku, jeśli jesteś właścicielem małej strony internetowej o zasięgu lokalnym. W takiej sytuacji całe SEO może sprowadzić się do jednorazowej optymalizacji Twojego serwisu, zdobyciu kilku linków, symbolicznego aktualizowania strony oraz bieżącego monitorowania wyników.
W tym przypadku budżet reklamowy może być nawet mniejszy niż przysłowiowe 500 zł / miesiąc ?.
Koszt pozycjonowania to nie tylko wydatki na specjalistę od SEO
Powiemy więcej – im większy i bardziej skomplikowany projekt, tym udział wynagrodzenia pozycjonera maleje. Musisz zdawać sobie sprawę, że na Twój sukces i wysokie pozycje w wyszukiwarce składa się wiele czynników.
- Po pierwsze – jest to przygotowanie oraz dbanie o egzekucję odpowiedniej strategii pozycjonowania (to w dużej mierze należy właśnie do obowiązków pozycjonera).
- Po drugie – powstawanie i publikowanie treści zoptymalizowanych pod kątem SEO (tutaj pałeczkę przejmuje copywriter, którego praca jest jednak monitorowana przez pozycjonera).
- Po trzecie – pozyskiwanie odnośników prowadzących do strony internetowej (za ten obszar odpowiada linkbuilder, którym często jest sam główny SEOwiec).
- Po czwarte – optymalizacja i dokonywanie niezbędnych zmian w serwisie www (to przypada dedykowanemu programiście).
Narzędzia pozwalające na wiarygodny monitoring mogą kosztować nawet kilkaset złotych miesięcznie. Przygotowanie treści i pozyskanie wartościowych linków to kolejne kilkaset lub kilka tysięcy złotych.
Budżet reklamowy na SEO – ile trzeba wydawać?
Serwis serwisowi nie równy, dlatego tu wracamy do punktu wyjścia, o którym wspomnieliśmy na początku – czyli “to zawsze zależy”.
- Zależy od rozmiaru Twojej strony internetowej.
Pozycjonowanie małego serwisu www będzie zawsze tańsze niż prace pozycjonerskie skupione na dużej platformie e-commerce.
- Zależy od zasięgu Twojej firmy.
Pozycjonowanie strony o lokalnym zasięgu (skupionym na danym mieście czy regionie) będzie znacznie mniej kosztowne niż inwestycja w SEO dla serwisu ogólnopolskiego czy międzynarodowego.
- Zależy od Twojej konkurencji.
Finalny koszty takiej formy reklamy będzie wypadkową tego, jak z SEO radzą sobie inni uczestnicy rynku. Jeśli inwestują dużo – Twoje nakłady również powinny być większe.
- Zależy od rozmiaru i specyfiki współpracy.
Jeśli czujesz się na siłach, aby samemu tworzyć treści na potrzeby strony internetowej albo np. znasz się na programowaniu na tyle, aby wprowadzać niezbędne zmiany – część prac możesz wykonać we własnym zakresie. To zdecydowanie wpłynie na koszty reklamy.
Rzetelne i sprawdzone usługi SEO od Ministerstwa Reklamy
Jeżeli po lekturze tego artykułu chcesz mieć pewność, że działania pozycjonerskie zostaną nie tylko wycenione, ale również poprowadzone w profesjonalny sposób – koniecznie skontaktuj się z nami.
Wnikliwie przeanalizujemy Twoje potrzeby, zestawimy je z otoczeniem konkurencyjnym oraz możliwościami finansowymi, aby na końcu przedstawić Ci konkretną ofertę działań SEO. Takich, które przyniosą Ci mierzalne efekty w postaci lepszej widoczności oraz regularnie rosnącego ruchu na Twojej stronie www.