Niewątpliwie wysoka pozycja firmy w organicznych wynikach wyszukiwania na różne frazy przyczynia się do dużych zysków i rozpoznawalności marki. Nazywane są one darmowymi, ponieważ Google nie pobiera opłat za pozycję, jednak samo posiadanie strony internetowej nie gwarantuje, że znajdziesz się na samym szczycie. Możesz spróbować samodzielnie wykonać działania związane z SEO (Search Engine Optimization) i w tym wypadku ceną będzie Twój czas na podjęte działania albo zlecić to zadanie specjalistom, którym będziesz musiał zapłacić. Jednak jest to inwestycja, która szybko się zwraca.
Ile kosztuje SEO?
Przede wszystkim na początku należy zaznaczać, że koszty, jakie będziesz musiał ponieść to te, które będziesz musiała zapłacić agencji za podjęte działania oraz te, które będą przeznaczone na działania związane z SEO, takie jak linki zewnętrze czy hosting. Przed wybraniem agencji należy dokładnie przeanalizować, co proponuje w ramach wybranego przez Ciebie pakietu oraz zapytać o dodatkowe koszty, jakie będziesz musiał ponieść. Nie daj się zwieźć niskiej cenie za pozycjonowanie oraz obietnicami szybkiej zmiany pozycji, ponieważ proces pozycjonowania jest skomplikowany, a na jego efekty trzeba poczekać kilka miesięcy.
Audyt i optymalizacja – pierwsze koszty SEO
Agencja, która zajmuje się pozycjonowaniem, w pierwszej kolejności wykonuje audyt oraz optymalizację. Te działania mają na celu sprawdzenie poprawności działania Twojej strony internetowej oraz wprowadzenie zmian. Jest to bardzo ważny etap, który wymaga wiedzy specjalistycznej z zakresu programowania. Specjalista sprawdzi jakość linków prowadzących do Twojej witryny czy dobór słów kluczowych, na które pozycjonuje się Twoja strona. Wnikliwy audyt pozwoli także znaleźć błędy na Twojej stronie. Specjalista musi posiadać w tym wypadku wiedzę zarówno z programowania, jak i znać najnowsze algorytmy i wytyczne Google, które są ciągle aktualizowane. W zależności od kondycji Twojej strony, koszty związane z optymalizacją będą inne. Czasem zdarza się tak, że należy zmienić hosting czy domenę, a to dodatkowe koszty. Jest to jednak ważne, strona nie może być za wolna, ponieważ wiele osób zrezygnuje z jej przeglądania.
Przygotowanie odpowiedniej strategii oraz macierzy słów kluczowych
W dobrych agencjach marketingowych specjaliści przygotowują strategię marketingową, więc planują wszelkie działania związane z Twoją stroną z wyprzedzeniem. Jest to ważne, ponieważ inaczej pozycjonuje się kwiaciarnie, a inaczej salon samochodowy. Inne działania należy również podjąć w przypadku małej lokalnej firmy, w której najlepszym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie pozycjonowania lokalnego, a inaczej sklepu internetowego, który proponuje wysyłkę swoich towarów. Specjalista wykonuje również macierz słów kluczowych, które muszą być odpowiednio dobrane dla Twojej firmy. Tutaj nie pozostawia się nic przypadkowi i dokładnie sprawdza, które będą odpowiednie dla danej strony. Specjalista w celu wybrania słów używa różnych narzędzi zarówno płatnych, jak i bezpłatnych. Koszt audytu i optymalizacji zależy od tego, jak bardzo jest rozbudowana Twoja strona oraz jak wiele poprawek należy wykonać.
Treści, które muszą być zgodne z wytycznymi Google i zachęcać do zakupów
Kolejnym kosztem, który będziesz musiał ponieść jest zlecenie napisania treści na Twoją stronę. Ważne jest, aby zawierały słowa kluczowe oraz zachęcały odwiedzających do zakupów. Teksty muszą dostarczać użytkownikowi wyczerpujących informacji na dany temat i być dla nich atrakcyjne. Jeśli zdecydowałeś się również na prowadzenie bloga, który jest najczęściej usługą cykliczną i przyczynia się do utrzymania wysokiej pozycji w Google, to musisz być przygotowany na kolejne koszty. Ceny tekstów zależne są od rodzaju, inaczej wyceniane są teksty specjalistyczne, a inaczej opisy kategorii czy wpisy na bloga.
Link building – wysoka pozycja dzięki linkowani
Podczas działań związanych z SEO bardzo ważne jest odpowiednie linkowanie Twojej strony internetowej. Im wyższa pozycja strony, na której znajdzie się link do Twojej, tym lepiej dla Ciebie. W tym wypadku również należy liczyć się z kosztami. Napisanie treści, które zostaną umieszczone na innej stronie, wykonywane są przez copywriterów lub zakupywane razem z linkiem. Koszt linkowania jednej strony dobrej jakości waha się od 100 do 1000 zł, jednak są i takie, za które trzeba zapłacić kilka tysięcy.
Analiza i wprowadzanie poprawek
Po wdrożeniu wszystkich punktów planu marketingowego specjalista monitoruje Twoją stronę internetową, sprawdzając jej wyniki i pozycję. Dokładnie bada, które słowa kluczowe dobrze pozycjonują, a które należy zmienić.
Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania to ciągła praca nad stroną
Jeśli znajdziesz się już wysoko, to nie znaczy, że cały czas się tam utrzymasz. Wszystko zależy jakie kwoty na SEO przeznacza konkurencja. Dbając o wysoką pozycję Twojej strony, specjaliści wprowadzają cyklicznie nowe teksty, które wspierają pozycjonowanie. Jest to czasochłonne i wymaga sprawdzania, na co najlepiej pozycjonować w danej chwili, wszystko zależy od branży i jej specyfikacji.
Cena SEO – podsumowanie
Na rynku jest wiele firm, które oferują swoje usługi w zakresie SEO. Zanim zdecydujesz się, na którą z nich dokładnie przeanalizuj, co chcą Ci zaproponować, poczytaj także opinie w Internecie na ich temat, ponieważ prowadzenie Twojej strony nie powinno być powierzone byle komu. Wybierz firmę, z którą możesz skontaktować się na każdym etapie prac i sprawdzić, co akurat jest wykonywane. Ceny za usługi SEO są różne. Jednak jest to doskonała inwestycja w przyszłość. Dzięki usługom związanym z SEO nie tylko będziesz wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania, ale także dotrzesz do większej ilości osób, które są zainteresowane Twoimi produktami czy usługami, ale także zwiększysz konwersję na Twojej stronie. Dodatkowym plusem wykonania działań związanych z SEO jest budowanie silnej i rozpoznawalnej marki oraz zyskanie miana eksperta w swojej dziedzinie.