Sprawdzasz na bieżąco wyniki pozycjonowania swojej strony w Google i coś Ci nie gra? Widzisz inną pozycję w wybranym systemie monitorowania, a inną, kiedy wpisujesz frazę związaną z Twoją stroną w Google? Jeżeli myślisz, że ktoś próbuje Cię oszukać, to weź głęboki oddech, zrób sobie kawę i zaraz wszystko zrozumiesz. Opowiem Ci dzisiaj o tym, od czego zależą wyniki i pozycje, jakie możesz zaobserwować monitorując pozycję swojej strony w wyszukiwarce.
Od czego zależą otrzymane wyniki wyszukiwania w Google
Historia wyszukiwania i ustawienia
Zacznijmy od tego, jak działa wujek Google. A wujek pomimo wieku ma bardzo dobry wzrok i ciągle patrzy Ci na ręce! Innymi słowy wyszukiwarka wie, czym się interesujesz i jakie strony przeglądasz. Google bada także czas, jaki spędzasz na stronach i jak często odwiedzasz konkretne witryny.
Dopóki nie wyczyścisz ciasteczek ze swojej przeglądarki, będzie pokazywał Ci wyniki wyszukiwania uzależnione (w mniejszym, lub większym stopniu) od tego, co oglądasz. Zwróć też uwagę na tryb incognito. W tym trybie zobaczysz wyniki wyszukiwania niezależne od poprzednich wyszukiwań, czy danych zapisanych w przeglądarce.
Tutaj też w grę wchodzą Twoje ustawienia, takie jak język i wybrane filtry.
Lokalizacja
Wpływa ona na otrzymane wyniki, oczywiście o ile włączyłeś opcję jej udostępniania. Warto też od razu zauważyć, że jeżeli wpiszesz np. hasło: fryzjer Katowice, to bez względu na to, gdzie się znajdujesz, zobaczysz katowickie salony fryzjerskie. Innymi słowy – jeśli fraza, którą wpisujesz określa lokalizację, to jest ona traktowana nadrzędnie w stosunku do lokalizacji pobieranej przez system.
Jak system określa Twoją bieżącą lokalizację? Na podstawie adresu IP, do którego wrócimy sobie dalej w artykule. Narazie zapamiętaj tylko tyle, że adres IP jest ściśle powiązany z lokalizacją.
Centra danych
Wpływ na wyniki wyszukiwania ma tutaj ich synchronizacja. Google jest ogromną firmą, posiadającą liczne centra danych na całym świecie. Przetwarzają one kosmiczne ilości danych, stąd synchronizacja pomiędzy poszczególnymi centrami (i ich lokalizacjami) nie zawsze następuje natychmiastowo. To wiąże się też z Twoją lokalizacją, z której chcesz coś wygooglać. Dlatego możesz widzieć różne wyniki wyszukiwania w różnych miejscach.
Urządzenie
Strony, które nie posiadają dopracowanej wersji mobilnej tracą zarówno w oczach użytkowników, jak i algorytmu Google. No dobra, może algorytm oczu nie ma, ale dobrze widzi jakość Twojej strony. Jeżeli nie będzie ona wygodna dla użytkowników mobilnych, to możesz pożegnać się z wysokimi pozycjami na smartfonach.
W dalszym ciągu możesz jednak widzieć zadowalające wyniki na wersji komputerowej. Stąd mogą też brać się różnice w wynikach wyszukiwania, które widzisz na urządzeniu mobilnym i na komputerze, nawet kiedy jesteś połączony z tą samą siecią, w tej samej lokalizacji.
Podsumowując – Google wyciąga wyżej te strony, są dopasowane do danego urządzenia.
Treści
Są pewne rodzaje treści, których przybywa bardzo szybko i są bardzo dynamicznie aktualizowane. Chodzi o newsy. Treści na portalach informacyjnych i blogach zmieniają się i aktualizują w bardzo szybkim tempie. Zawierają one także frazy, które budzą duże zainteresowanie. Stąd obecność portali informacyjnych i blogów na czołowych pozycjach w wynikach SERP.
Reklamy
Wyniki wyszukiwania zawierają pozycje zarówno organiczne, jak i płatne – czyli reklamy. Te drugie spychają organiczne wyniki wyszukiwania niżej w SERP, stąd możliwe są przesunięcia linku do Twojej witryny. Czy da się coś na to poradzić? Niestety nie, jest to w całości zależne od tego, jakie reklamy Google umieści w wynikach wyszukiwania, które Ci zaserwuje.
Dlaczego zewnętrzne systemy monitorujące mogą podawać różne pozycje?
Powodów jest kilka. Główny z nich to fakt, że każdy system monitorujący ma swój własny sposób ustalania pozycji, uzależniony od adresu IP, na którym w danym momencie się opiera. Te adresy zmieniają się co jakiś czas (zazwyczaj kwestia godzin), stąd możesz notować różne pozycje nawet w ramach tego samego narzędzia, a co dopiero kiedy porównujesz wyniki w różnych systemach monitorowania.
Wpływ na wyniki może mieć też to, że każdy system monitorowania ma ograniczoną bazę słów kluczowych. Na podstawie posiadanych danych oscyluje on pozycję Twojej strony, ale robi to w pewnym ograniczeniu. Jest ograniczony własną bazą słów i fraz kluczowych, których pozycja jest co prawda aktualizowana na bieżąco, ale ich łączna liczba jest mniejsza niż ilość wszystkich słów kluczowych i fraz wpisywanych w Google.
Jest jednak narzędzie, które wyprzedza inne systemy monitorujące i pokaże Ci wyniki najbardziej zbliżone do rzeczywistości. Mowa tutaj o Google Search Console.
Na jakiej zasadzie Google Search Console podaje wyniki? Dlaczego to najbardziej wiarygodne narzędzie?
Google Search Console to, jak sama nazwa wskazuje, narzędzie udostępniane bezpośrednio przez Google. Siłą rzeczy musi być najbardziej precyzyjne, bo bazuje na najszerszych zasobach danych, które dodatkowo nie są analizowane w oparciu o konkretny i zmienny w czasie adres IP. Narzędzie to ustala uśrednioną pozycję Twojej witryny na podstawie różnych lokalizacji. Dostajesz dzięki temu względnie stały wynik, który daje Ci najpełniejszy obraz tego, jak Twoja witryna plasuje się w wynikach wyszukiwania.
Tyle razy wspomniałem już w tym artykule o lokalizacjach, że grzechem będzie nie odpowiedzieć na 1 pytanie:
Jak działa geolokalizacja fraz w Google? Które frazy są geolokalizowane?
Wróćmy jeszcze raz do przykładu z salonami fryzjerskmi. Wpisujesz sobie w Google „salon fryzjerski”, klikasz szukaj i… dostajesz wyniki wyszukiwania – linki do stron. Ale nie tylko! Google może Ci wypluć mapkę z najbliższymi lokalami, gdzie zadbasz o swoje włosy. To właśnie ta geolokalizacja – odbywa się ona zarówno na poziomie wyników wyszukiwania, jak i uwzględnia wizytówkę firmy i jej obecność na mapach Google.
Jakie frazy są geolokalizowane? Te, których wyniki Google może umieścić (mniej lub bardziej konkretnie) w jakimś miejscu. Od tego, jak dokładnie zlokalizowany jest jakiś biznes będzie zależało to, czy po wyszukaniu związanej z nim frazy dostaniemy same wyniki wyszukiwania, czy zgeolokalizowane wyniki + mapy.
Zatem jeżeli zobaczysz różne wyniki wyszukiwania w wybranym przez siebie narzędziu do monitorowania, inne w swojej wyszukiwarce, a jeszcze inne w naszym raporcie, to nie denerwuj się. Teraz już znasz przepływ danych i ich zmienność pozycji w systemach monitorowania. Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się dla Ciebie wartościowy. Jeżeli tak, to koniecznie polub nas na Facebooku i zaobserwuj na Instagramie. Co tydzień dzielimy się tam dawką wiedzy ze świata marketingu!