Pozycjonowanie lokalne to jeden z najważniejszych aspektów prowadzenia marketingu firmy, a także naturalnego przyciągania klientów, szczególnie w przypadku drobnych biznesów, restauracji, hoteli. Żeby odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak jest i jak odpowiednio zastosować tę mechanikę, najpierw trzeba sobie wyjaśnić, czym jest.
Co to jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to działania, które mają sprawić, że firma, bądź jej strona będzie pojawiać się na zapytania do wyszukiwarki z nazwą miejsca, albo geolokalizacją. Wyobraź sobie sytuację, że w wyszukiwarkę wpisujesz hasło „fryzjer Katowice”.
Google na podstawie zapytania stwierdził, że szukasz fryzjera w tym mieście, zaprezentował Ci salony fryzjerskie w Katowicach, ponadto w pewnej określonej kolejności. Pozycjonowanie lokalne, to przygotowanie strony internetowej i jej treści tak, aby dla takich zapytań pojawiała się możliwie wysoko.
Co ciekawe, nie musisz wcale dopisać nazwy miasta, aby otrzymać lokalne wyniki. Być może już sam zaobserwowałeś, że wpisując samo hasło „fryzjer”, nie zostaną Ci zaprezentowane wcale artykuły na temat zawodu fryzjera. Po raz kolejny w pierwszej kolejności będzie mapa z pobliskimi salonami fryzjerskimi.
Google na podstawie Twojej geolokalizacji określa, jakie lokale mogą Cię zainteresować. Trzeba też dodać, że jeśli w zapytaniu pojawi się nazwa miasta, nawet takiego, w którym nie będziesz w danej chwili, to ona będzie wzięta pod uwagę priorytetowo. Geolokalizacja < Treść w wyszukiwaniu.
Pozycjonowanie lokalne wpływa na widoczność Twojej strony w okolicy. To z kolei informacja dla Twoich potencjalnych klientów, że jesteś gdzieś w pobliżu. Biorąc pod uwagę to, że zdecydowana większość ludzi szuka salonów usługowych, czy specjalistów właśnie w ten sposób, zignorowanie takiego źródła klientów byłoby co najmniej krótkowzroczne.
Jak pozycjonować lokalnie firmę, albo stronę?
Podstawą pozycjonowania lokalnego firmy jest zadbanie o to, aby w treściach Twojej strony internetowej znajdowały się informacje, które nawiązują do tego, że działasz w danej okolicy. W przypadku dużych miast możesz nawet wskazywać dodatkowo na dzielnice.
Jak do tego nawiązać? Najprostszym sposobem jest umieszczenie w stopce strony i w zakładce kontakt adresu firmy i danych kontaktowych. Tyle zazwyczaj wystarczy, żeby się w ogóle pojawić w wyszukiwarce na kiepskiej pozycji. Można to jednak zrobić jeszcze lepiej.
Kolejnym krokiem będzie nasycenie treści na stronie słowami kluczowymi związanymi z okolicą, nie warto jednak przesadzać, utrata na czytelności i jakości treści może się odbić negatywnie na Twojej pozycji. Warto też dodać na stronę mapę wskazującą siedzibę firmy.
Bardziej zaawansowanym krokiem będzie zadbanie o tzw. dane strukturalne. Wskazują wyszukiwarce, jak ma rozumieć poszczególne dane wprowadzone na stronie. Konieczne jest odpowiednie obudowanie danych kontaktowych informacjami, dzięki którym robot Google nie będzie musieć analizować dokładnie tego, z czym ma do czynienia.
Pozycjonowanie lokalne z wizytówką Google Moja Firma
Dla pozycjonowania lokalnego niezbędnym działaniem jest utworzenie wizytówki w usłudze Google Moja Firma. Dzięki jej założeniu Twoja firma będzie się pojawiać w wyszukiwarce Google i Google Maps. Ta internetowa wizytówka też bardzo korzystnie wpływa na zaufanie dla firmy. Oprócz danych kontaktowych powinny tam znaleźć się zdjęcia, na przykład prezentujące Twój lokal, albo to, jak wygląda z perspektywy ulicy.
Dodatkowo możliwe jest też utworzenie dokładnych opisów Twojej firmy, czy przedstawienie usług. Stworzenie takiej wizytówki to jedno z najważniejszych działań.
Warto też dbać o oceny, które będą się tam bezpośrednio wyświetlać. Ludzie zwracają na to uwagę, a sortowanie wyników odbywa się właśnie za pomocą tych gwiazdek. Liczy się też ilość opinii, dlatego warto zachęcać klientów do wystawiania ocen. Przydatne jest też dodanie informacji o godzinach otwarcia i zamknięcia, a także tego, czy działamy w dane święto.
NAP, co to jest?
NAP to skrót pochodzący od trzech angielskich wyrazów.
- Name
- Address
- Phone
Chodzi o nazwę firmy, jej adres i numer kontaktowy. To bardzo ważne, zarówno dla robotów Google’a, jak i samych internautów jest to, aby odnajdywać spójne informacje w wielu źródłach. Można uznać na start, że te trzy informacje znalazły się już w dwóch miejscach, na wizytówce Google Moja Firma i na Twojej stronie internetowej.
Czy to wystarczy?
Jeśli pozycjonowanie lokalne ma być przeprowadzone solidnie, to jest to za mało. Warto, aby Twoja firma znalazła się w katalogach firm lokalnych. Najczęstszymi typami takich stron są wszelkiego rodzaju regionalne strony, które biorą sobie za cel promowanie lokalnych przedsiębiorców.
Da się też znaleźć liczne katalogi branżowe, prezentujące sprawdzonych specjalistów. Jeszcze inne zrzeszają grupy, na przykład restauracje z pizzą. Bardzo dobrym miejscem do umieszczenia swojego NAPu są też ogólnopolskie katalogi firm.
Z założenia im bardziej obiektywne i informacyjne miejsce pojawienia się danych firmy, tym bardziej będzie ona premiowana w wynikach wyszukiwania, z pewnością docenią też to Twoi potencjalni klienci.
Podsumowanie
Pozycjonowanie lokalne to świetny sposób, żeby zaoszczędzić wiele środków, które musiałyby być wydane inaczej na reklamę. Przyciąga klientów, którzy faktycznie będą zainteresowani Twoimi usługami, czyli takich, którzy faktycznie zawrzą z Tobą jakąś transakcję. Specyfika naszego życia sprawia, że często łatwo przeoczyć to, czego szukamy. Właśnie dlatego zadbaj o widoczność swojej firmy w Google.
Nie wiesz jak to zrobić, albo chcesz się znaleźć na najwyższych pozycjach wyszukiwania? Skorzystaj z pomocy specjalistów w dziedzinie pozycjonowania lokalnego, takich jak Ministerstwo Reklamy. Nie czekaj ze zwielokrotnieniem zysków Twojej firmy do jutra, zadzwoń do nas już dziś, wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie.