Graf wiedzy jest to jedno z rozwiązań proponowanych przez Google.
W Polsce usługa ta uruchomiona w rodzimym języku została w 2013 roku, wcześniej dostępna była jedynie w Stanach Zjednoczonych pod nazwą Knowledge Graph.
Wprowadzenie tego rozwiązania miało znaczny wpływ, na to, jak zmieniła się wyszukiwarka Google. Na samej stronie supportu Google możemy przeczytać, że graf wiedzy to nic innego jak ogromna baza danych, które swoje informacje czerpie z legalnych i sprawdzonych źródeł. Żeby móc sprawnie wykorzystywać tak wiele informacji potrzebna będzie odpowiednia automatyzacja w celu przetwarzania tak złożonego zbioru.
Możemy sobie nawet nie zdawać sprawy, ale podczas codziennej aktywności w internecie stale korzystamy z tego rozwiązania. Graf wiedzy zatem porządkuje treści odnośnie, firmy, seriali znanych osobistości teksty kultury, wydarzenia sportowe, dane geograficzne, czy też notowania giełdowe.
Graf wiedzy, a panel wiedzy czym się różnią?
Głównym celem grafu wiedzy jest pokazanie nie tylko odpowiedzi na dane wyszukiwanie, ale również prezentowanie informacji z nim powiązanych. Do tego celu używana jest sztuczna inteligencja. Wszystkie znalezione przez niego dane, które mogą być uznane za pomocne, pokazane są w panelu wiedzy, który znajduje się po prawej stronie obok wyszukiwanej frazy. Pobierane informacje są wyłącznie ze sprawdzonych źródeł.
Graf wiedzy, a pozycjonowanie SEO
Jak się okazuje to, czy dana witryna znajduje się w grafie wiedzy, nie jest obojętne dla SEO. Mimo że dla użytkowników pokazanie wszystkich potrzebnych danych w jednym miejscu jest zjawiskiem jak najbardziej korzystnym, to pod względem SEO może wprowadzić sporo zamieszania. Skutkować to może brakiem kliknięcia tzw. zero – click search z tego powodu, że odpowiedź została od razu wyświetlona w wyszukiwarce bez konieczności wchodzenia na daną stronę.
Co trzeba zrobić, żeby dostać się do grafu wiedzy?
Możemy jednak zadać sobie pytanie, co możemy zrobić, aby nasze dane pojawiły się w grafie wiedzy Google’a? Istnieje kilka sposobów, które znacznie zwiększają nasze szanse na to. Do takich działań możemy zaliczyć:
- należy być tu aktywnym w social mediach. Za sprawą złączenia naszej firmy w social mediach takich jak Facebook, Linkedin, Youtube i Twitter. Tym samym zaczniesz generować kontent, który może być wykorzystany właśnie w tym celu;
- odpowiednie linkowanie im więcej linków odnosi się do Twojej firmy, tym większe szanse na to, że możesz przez to pojawić się w sekcji podobne wyszukiwania, jeżeli ktoś będzie szukał strony, która jest powiązana z Twoją witryną;
- oznaczenie danych strukturalnych. Przydatne tu będzie Schema.org, czyli rekomendowane przez Google narzędzie do identyfikacji danych strukturalnych. Robimy to za pomocą odpowiednich metatagów. W przypadku firmy możemy więc wyróżnić tu takie dane jak nazwa, adres, założyciel, otrzymane nagrody i wyróżnienia. Informacje o tym, w jaki sposób i jakie dane umieścić w tej sekcji samo Google pokazuje to w swoich poradnikach;
- utworzenie profil u firmy w Google i rejestracja w tej usłudze. W tym miejscu możemy dodać wszystkie dane związane z naszym przedsiębiorstwem jak nazwa, adres, godziny otwarcia. Możemy też tu umieścić zdjęcie geolokalizacyjne w mapach Google;
- zdobycie wpisu w Wikipedii. Jest to opcja dodatkowa, ale w celu znalezienia się w grafie wiedzy bardzo przydatna. Graf wiedzy pobiera bowiem dane ze sprawdzonych źródeł w tym również z tej najpopularniejszej encyklopedii online;
Zmiany w grafie wiedzy
Aby znaleźć się w grafie wiedzy, należy zadbać o zweryfikowanie swojego podmiotu jak np. konto Youtube.
Po zalogowaniu się na konto Google możemy wyszukać opcje edycji naszego grafu wiedzy. W opcji zasugeruj zmiany, możemy edytować nazwę, zdjęcia powiązane, czy informację o firmie.
Tak jak w przypadku profilu firmy w Google mamy możliwość zasygnalizowania, że chcemy coś zmienić w prezentowanym grafie wiedzy. Jako że dane znajdujące się tam są odpowiednio weryfikowane i pozyskiwane ze sprawdzonych źródeł. W celu ich zmiany musimy jednak dostarczyć odpowiednie dowody w postaci, chociażby aktów prawnych.
Najważniejsze korzyści wypływające ze znalezienia się w grafie wiedzy
Znalezienie się w grafie wiedzy pozwoli nam pokazać się użytkownikowi w pozycji zero w wyszukiwarce zaraz obok wpisanej przez nas frazy.
Internauta nie musi wyszukiwać danych na kolejnych podstronach wszystkie informacje będą mu przedstawione za pomocą wygodnego rozwiązania w postaci panelu wiedzy. Nasza strona będzie wyglądała też na bardziej profesjonalną, gdy wszystkie dane o niej będą ukazane w panelu wiedzy.
Nie należy zapomnieć, by wszystkie dane na bieżąco aktualizować. W momencie, gdy informacje będą nieadekwatne użytkownik może stracić zaufanie i nie skorzystać z naszych usług.
Zapewne już wiesz, jak korzystne jest znalezienie się w grafie wiedzy, a następnie w panelu wiedzy. MinisterstwoReklamy.pl pozwala na optymalizację Twojej strony pod kluczowe czynniki brane pod uwagę przy indeksacji w grafie wiedzy. Odpowiednio stworzona wizytówka firmy pozwoli klientowi, jak najszybciej zapoznać się z oferowanymi przez Ciebie usługami.