Indeksowanie nowej strony internetowej to proces, który chcielibyśmy, aby trwał jak najkrócej, a strona została zaindeksowana najlepiej od razu — bez czekania. Jest to usprawiedliwione podejście, gdyż chcemy pochwalić się światu swoją nową witryną i rozpocząć nowy projekt jak najprędzej. W rzeczywistości często musimy jednak poczekać na zaindeksowanie się nowej strony www. Indeksowanie stron internetowych jest jednak dość skomplikowanym procesem, a w dalszej części wpisu wyjaśniamy, dlaczego indeksowanie nowej strony www trwa tak długo. 

Czas indeksowania

Odpowiadając na pytanie, dlaczego indeksowanie strony internetowej trwa tak długo, warto najpierw poznać najważniejsze informacje ogólne o indeksowaniu. Indeksowanie jest to proces sprawdzania witryny przez roboty Google. Roboty indeksujące co pewien czas wchodzą na strony internetowe dostępne w sieci oraz oceniają je pod różnym kątem. Następnie dodają strony wraz z oceną do indeksu, a te pojawiają się w wyszukiwarce Google na odpowiednich pozycjach w rankingu wyników wyszukiwania. Roboty indeksujące odwiedzają witryny z różną częstotliwością. Mogą to być codzienne wizyty lub np. cotygodniowe, a nawet comiesięczne. Zależy to od wielu czynników np. rozwoju strony czy ilości aktualizacji. Ogólnie czas pierwszego indeksowania strony może wynieść od 24 h do  nawet kilku — kilkunastu tygodni.

A jak wygląda indeksowanie strony w 2024 roku?

W 2024 roku czas indeksowania strony internetowej jest nadal kluczowym elementem strategii SEO, jednak zmieniające się algorytmy i większe oczekiwania użytkowników wpłynęły na sposób, w jaki ten proces jest zarządzany. Obecnie, dzięki bardziej zaawansowanym narzędziom, takim jak Google Search Console, webmasterzy mogą bardziej aktywnie wpływać na indeksowanie swoich stron. Regularne przesyłanie map witryn i aktualizowanie treści pomaga przyspieszyć ten proces, zapewniając, że nowe strony i zmiany są szybciej uwzględniane w wynikach wyszukiwania.

Złożony i trudny proces

Pierwszym powodem, dla którego czas indeksowania nowej strony jest długi, jest fakt, iż indeksowanie jest złożonym i trudnym procesem. Wydaje Ci się, że jest to kilkusekundowe sprawdzenie i ocenienie strony? Nic bardziej mylnego. W procesie indeksowania udział bierze wiele zaawansowanych i złożonych algorytmów, a roboty indeksujące bardzo wnikliwie sprawdzają witryny. Google indeksuje również dziennie miliardy witryn na całym świecie, a całe przedsięwzięcie jest bardzo skomplikowane. Google potrzebuje czasu na to, aby odnaleźć naszą witrynę w kolejce, przeanalizować ją, stworzyć indeks strony i przesłać informacje zwrotne na swoje serwery. Roboty indeksujące sprawdzają naszą witrynę pod kątem nawet kilkuset czynników. Wykorzystywanych jest do tego kilkadziesiąt algorytmów, a uzupełnianie indeksu Google na serwerach również nie jest szybkim procesem z uwagi na ilość danych. 

Zbyt mało informacji o stronie 

Powodem, dla którego indeksowanie nowej strony internetowej może być długie, jest również zbyt mała ilość informacji o stronie. Roboty Google znacznie wolniej mogą odnajdywać i indeksować strony wykonane niepoprawnie czy niezgodnie z zasadami SEO. Mogą również potrzebować więcej czasu na sprawdzenie całej witryny, gdy serwis nie posiada odpowiedniej struktury podstron, linkowania itp. co często ma miejsce przy nowych serwisach. Dostosowanie strony internetowej do wyszukiwarki Google z pewnością pomaga w przyspieszeniu czasu indeksowania. 

Porada: Jeśli zależy Ci na szybkim zaindeksowaniu witryny, możesz to zrobić… ręcznie. W darmowym narzędziu Google Search Console istnieje opcja ręcznego zgłoszenia strony do zaindeksowania. Dodajemy przez takie działanie naszą stronę osobiście do kolejki, nie czekając na znalezienie witryny przez roboty. Nasza witryna będzie musiała jednak czekać pewien czas w kolejce do indeksowania, choć działanie to przyspieszy cały proces.

Interesuje Cię optymalizacja strony www? Zajrzyj koniecznie do tego wpisu!

indeksowanie-strony-www

Crawl budget

Crawl budget to dosłownie tłumacząc budżet indeksowania. W praktyce jest to pula mocy obliczeniowej, jaką dziennie może użyć Google do indeksowania naszej witryny internetowej. Jest to dość mało znany czynnik prawda? Zapewne obił Ci się o uszy przy okazji rozmowy o indeksowaniu, ale nie wiesz do końca czym jest i jak funkcjonuje? Crawl budget powstał w odpowiedzi na dużą ilość stron, które musi zaindeksować dziennie Google. W uproszczeniu crawl budget określa ilość podstron, jakie jest w stanie dziennie zaindeksować Google w naszej witrynie. 

Crawl budget składa się z crawl rate limit i crawl demand, czyli limitu indeksacji i częstotliwości indeksacji. Optymalnym rozwiązaniem jest utrzymywanie obu czynników na wysokim poziomie a w konsekwencji zwiększanie całego crawl budget. Czynniki te zależą m.in. od konfiguracji technicznej strony czy dostosowania jej pod kątem User Experience. Crawl budget możemy sprawdzić w statystykach Google Search Console. Czynniki negatywnie wpływające na crawl budget, a w konsekwencji na długi czas indeksowania to:

  • błędy 404;
  • gigantyczna ilość podstron;
  • duplikacja treści;
  • spam i treści niskiej jakości.

Google posiada ograniczone możliwości sprzętowe, a co za tym idzie ograniczone możliwości indeksowania. Google przeznacza jedynie pewną część swoich zasobów na indeksowanie stron, skupiając się też na innych swoich usługach np. na działaniu wyszukiwarki czy serwisu YouTube. Jest to jeden z głównych powodów, dla których istnieje crawl budget. Nowe strony – szczególnie te obszerne mogą mieć zatem problem z szybką indeksacją wynikającą też np. z typowych błędów niedopracowania.

Nie robisz nic, aby ułatwić indeksowanie strony?

Bardzo częstym błędem, przez który czas indeksowania wydłuża się, jest brak wykonywania przez nas pewnych czynności. Samodzielnie możemy ułatwić proces indeksowania robotom Google. Roboty indeksujące znacznej szybciej w pewnych okolicznościach będą pozycjonowały naszą stronę www. Z pewnością działaniami ułatwiającymi indeksowanie witryny jest stworzenie aktualnej mapy strony. Dobrym pomysłem jest również stworzenie linkowania wewnętrznego, czyli sieci linków łączących poszczególne podstrony serwisu. Nie bez znaczenia pozostaje linkowanie zewnętrzne, które pomaga robotom szybciej zauważyć naszą witrynę przy okazji wizyt na innych stronach www.

Skorzystaj z naszej pomocy i zindeksuj witrynę szybciej!

Zależy Ci na szybkim zaindeksowaniu swojej strony internetowej tuż po założeniu lub po wprowadzonych zmianach? Skontaktuj się z nami! Posiadamy jako specjaliści niezbędną wiedzę, doświadczenie i zaplecze merytoryczne. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania oraz pomożemy zarówno indeksować, jak i pozycjonować stronę www. Korzystając z usług specjalistów, masz pewność, że witryna zostanie zaindeksowana najszybciej jak to tylko możliwe!

Jakie działania przeprowadzimy, żeby przyśpieszyć indeksowanie Twojej strony?

Pierwszą i najważniejszą rzeczą, którą należy zrobić, jest zweryfikować, czy kod strony przypadkiem nie utrudnia indeksacji. Mowa o pliku robots.txt, w którym definiujemy, co i jak mogą odwiedzać roboty. Istnieje ryzyko, że niechcący doszło do zablokowania indeksacji całej witryny. Mało prawdopodobny scenariusz, ale należy go wykluczyć.

Następnie zgłosimy w Google Search Console Twoją stronę do indeksowania. Oczywiście, można czekać na to, aż proces zostaje przeprowadzony automatycznie, jednak indeksacja strony zwiększa szansę na to, że klienci dotrą do nowych produktów. Jeśli podstrony nie ma w bazie Google, nie pojawi się zwyczajnie w wynikach wyszukiwania

Czasami przydatne jest też ponowienie prośby o indeksowanie Google. Istnieje też opcja podania konkretnych podstron do ponownego indeksowania. Jeśli tylko tam wystąpiły zmiany, to nie warto czekać w kolejce do ponownej kompletnej indeksacji strony Google. Zdecydowanie szybciej dojdzie do tego przy pojedynczych podstronach. 

Następnym krokiem będzie upewnienie się, że na stronie prowadzono w odpowiedni sposób linkowania. Wbrew pozorom linki prowadzące do kolejnych podstron, nie są tylko dla żywego użytkownika, którego może zainteresować inne miejsce na stronie. To sposób prowadzenia robotów indeksujących treści Google, które podążając po linkach, sprawdzają zawartość całej strony. 

Ważną praktyką jest też wykluczanie pewnych linków z takiego drzewa linków, dzięki czemu roboty Google nie będą, chociażby ciągle trafiać na Twoją stronę kontaktową. Realizuje się to przy pomocy parametru -nonfollow. Linki zewnętrzne także mogą przyśpieszyć indeksowanie stron w Google, ważne jednak, by były wysokiej jakości. 

Aktualizacja mapy strony i zamieszczenie jej w search console też może przyśpieszyć cały proces. Warto jednak pamiętać, że automatycznie generowane mapy mają swoje wady, dlatego często konieczna jest ich ręczna modyfikacja, szczególnie jeśli posiadasz gigantyczną ilość podstron i stron produktowych. 

Ponadto przy pomocy pliku robots.txt wykluczymy całkowicie podstrony, których zwyczajnie nie opłacać się indeksować, bo zmiany w niej prawdopodobnie się zbyt szybko nie pojawią. Możemy też to zrobić, jeśli nie chcesz pozycjonować jakiejś części strony. 

Każde z tych działań, to drobne optymalizacje, które razem pozwolą przyśpieszyć proces nawet kilkukrotnie. 

Czy koniecznie muszę dokonywać indeksacji strony w Google?

Teoretycznie możesz poczekać, aż proces przebiegnie samoistnie. O ile Twoja storna nie została uznana za spam, to z czasem wszystkie podstrony po kolei zostaną przejrzane. Warto przy tym jednak pamiętać, że ten proces nie jest aż tak bardzo inteligentny. 

Tak jak wcześniej wspominaliśmy, jeśli na Twoje stronie znajdują się nie dziesiątki, a setki, czy tysiące podstron, to indeksowanie strony Google może potrwać bardzo długo. Kilka miesięcy nie jest niczym specjalnym w takich warunkach. Jeśli prowadzisz działania SEO, a efektów nie widać, to główną przyczyną może być właśnie brak wsparcia dla indeksowania

Da się przyśpieszyć ten proces i warto. Nowo zindeksowane strony, to spora szansa nowego ruchu i lepszych pozycji. To z kolei może się przełożyć na znaczne wzrosty sprzedaży, na których nam przecież najbardziej zależy, gdy mówimy o pozycjonowaniu stron internetowych i sklepów w Google. 

Ważnym procesem, który również pomoże w optymalizacji indeksowania strony jest najzwyczajniej w świecie usunięcie części podstron, które nie mają pozytywnego wpływu ani na działanie strony, nie generują ruchu, ani nigdzie nie prowadzą. Ważne jest także odnalezienie stron, na których nam zależy, a żadne inne podstrony do nich nie prowadzą. To bardzo duży błąd, który łatwo popełnić, gdy tworzymy treści na oślep, nie zwracając uwagi na linkowania. 

Szybsza indeksacja nowej strony w Google

Jeśli dopiero od niedawna ruszyłeś w sieci, to możesz potrzebować pozycjonowania nowej strony internetowej. Podjęcie działań w celu indeksowania w Google będzie w Twoim przypadku zdecydowanie łatwiejsze. Nowe strony mają dużą zaletę w postaci bycia „czystymi”. Praktycznie nie istnieje szansa, że doszło już do zabiegów, które mogą utrudnić wyszukiwarce przyznawania właściwego miejsca Twojej stronie

W tym przypadku głównym zadaniem jest niczego nie zepsuć na stronie. Z tego powodu warto od samego początku dbać o drzewo linków, budować je tak, aby mieć pewność, że żadna podstrona nie zostaje sama dla siebie. Jeśli korzystasz z usług niedoświadczonego administratora, warto się też upewnić, że nie zablokuje dostępu do strony botom Google. A jak? 

Częstym błędem, który obserwujemy na stronach klientów, którzy mają problemy z pozycjonowaniem, jest blokowanie adresów IP botów Google. Dlaczego miałby ktoś to zrobić? Bo dla niedoświadczonego oka te adresy IP, które przemierzają wiele stron po kolei z dużą intensywnością mogą być pomylone ze spamem

Ręczne zablokowanie tych adresów IP zwyczajnie uniemożliwia zaindeksowanie strony przez Google kiedykolwiek w przyszłości. Z tego powodu trzeba bardzo na to uważać. 

Chcesz, żeby ktoś się zajął indeksacją Twojej strony i całokształtem pozycjonowania? Zatem jesteś we właściwym miejscu. Skontaktuj się z naszym doradcą klienta. Dzięsiątki nowych klientów są na wyciągnięcie Twojej ręki. 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna