Terminy takie jak ROI i ROAS nie są niczym nowym w świecie biznesu i marketingu. Mimo wszystko dochodzi czasami ich mieszania i pojawiania się niejasności utrudniających komunikację. Czym różnią się te wskaźniki i na czym polegają? Jak je wykorzystywać?

ROI i ROAS – co to znaczy

ROI to wskaźnik oznaczający tzw. zwrot z inwestycji (ang. Return On Investment). Oblicza się go za pomocą prostego wzoru.

ROI = zysk netto / zainwestowany kapitał * 100

Wykorzystujemy go od oceniania bezwzględnego zysku z danej inwestycji. Uzyskanie wyniku przekraczającego 100% oznacza zysk na kampanii, dąży się jednak do uzyskania wyników przewyższających tę liczbę wielokrotnie. To podstawowy wskaźnik, który pozwala w prosty sposób określać skuteczność przyjmowanych metod. Ponadto wzór można stosować w długim okresie czasu aby ustalić, czy dane działania przyniosły pożądany skutek.

ROAS to wskaźnik oznaczający zwrot z reklamy (ang. Return On Ad Spend) 

ROAS = przychód z reklamy / koszt reklamy * 100

Drugi z pary wskaźników jest zdecydowanie bardziej konkretny. Można go odnosić w stosunku do pojedynczej kampanii, a nawet konkretnej reklamy. Pozwala to sprawdzić, czy zainwestowane środki przynoszą zamierzone efekty. Pozwala też porównać różne rodzaje działań promocyjnych, które są stosowane w Twoim przedsiębiorstwie, co ułatwia wybór najefektywniejszego z nich.

Dlaczego nie wolno stosować ich zamiennie?

Spostrzegawczy bardzo szybko zauważą, że wzory praktycznie się między sobą nie różnią, ale jest to jedynie pozór. Całkowity zwrot z inwestycji może się bardzo różnić od zysku z reklamy. ROI mierzy, czy działania w całości przyniosły odpowiedni efekt. ROAS mierzy jedynie skuteczność konkretnej reklamy. Można uzyskać świetny wynik drugiego ze wskaźników, podczas gdy w rzeczywistości ROI jest negatywne i oznacza stratę.

Dlaczego tak jest? Działania marketingowe mogą przynosić świetne efekty, ale zysk na produktach, czy usługach, które udało Ci się z ich pomocą zyskać jest znikomy. Jeśli chce się utrzymać obydwa wskaźniki na odpowiednio wysokim poziomie konieczna jest wiedza. Dobór odpowiedniego budżetu na reklamy może przynieść dobre efekty. Zbyt mały budżet nie przyniesie żadnych efektów, wprost prowadząc do strat. Bardzo duży budżet reklamowy, który będzie przynosić widoczne efekty, w dłuższej perspektywie może okazać się zupełnie nieopłacalny.

ROAS i ROI pozwalają ocenić rentowność danej inwestycji reklamowej, trzeba je jednak stosować razem, i nigdy zamiennie.

Czy któryś ze wskaźników jest lepszy? 

Raczej nie. W końcu odnoszą ich kontekst jest zupełnie inny. Odpowiedzialne podejście polega na monitorowaniu obydwu z nich. Jest to szczególnie ważne w marketingu internetowym. Tylko z ich pomocą możesz ocenić skuteczność kampanii reklamowych.

Potrzebujesz kampanii, dzięki której osiągniesz wysokie poziomy obydwu wskaźników? Ministerstwo Reklamy się tym dla Ciebie zajmie. Umowy bez zobowiązań, znaczne efekty.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna