Prowadzisz sklep internetowy, a może przedstawiasz swoją ofertę usług w internecie? W takim razie z całą pewnością umieszczone zostały treści na Twojej stronie. Wszelkiego rodzaju opisy produktów i usług. Jeśli Twoja oferta nie jest przesadnie duża, to udało Ci się zadbać o ich wyjątkowość i treściwość. Co jednak zrobić w sytuacji, w której w Twojej ofercie znajdują się setki produktów, które dodatkowo za bardzo nie różnią się od siebie?
Dlaczego opisy produktów i usług są ważne?
Opisy usług i produktów są ważne z wielu powodów. Przede wszystkim to jedyny sposób, w który Twoi potencjalni klienci mogą poznać Twoją ofertę. Szukając usług w internecie, opisy często liczą się zdecydowanie bardziej niż sam nagłówek dumnie nazywający produkt, czy usługę. Jeśli coś oferujesz, to prawdopodobnie ktoś inny oferuje to samo.
Kogo wybierze internauta? Tego, o którego usłudze bądź produkcie wie więcej i tego, który go bardziej zachęcił.
Z tego właśnie powodu jakiekolwiek opisy są lepsze, niż ich całkowity brak. Ale z dobrymi opisami można osiągnąć znacznie więcej.
Wiele osób prowadzących sklepy nie wie, że treści na ich stronach mają bezpośredni wpływ na SEO strony. Wartościowe i unikalne treści znacznie poprawiają widoczność w Google. Takie treści doceniają również użytkownicy, którzy mogą dowiedzieć się czegoś sensownego.
Odpowiednio napisane opisy usług i produktów to również świetny sposób na zaprezentowanie korzyści. Tekst pozwala komunikować równie dużo, jak obraz. Wypada to wykorzystać. Chodzi tutaj oczywiście o pisanie językiem korzyści i niejako przerzucanie wagi produktu, bądź usługi na odbiorcę treści. Dokładniej opowiemy o tym później.
Opisy treści i usług przyczyniają się też do budowania wizerunku i zaufania do Twojej firmy. Jeśli internauta zobaczy stronę bez żadnych treści, będzie skłonny uwierzyć, że nie ma do czynienia z prawdziwą stroną. Ponadto, jeśli widać, że opisy są napisane ze starannością, to znacznie wpływa to na wizerunek strony — w pozytywny sposób. Nie wolno też zapominać, że ładne opisy produktów przyciągają również uwagę i zatrzymują użytkownika na dłużej.
Jak tworzyć opisy produktów i usług?
Zaczniemy od rzeczy, które są wspólne dla obu rodzajów treści, które mogą się znaleźć na Twojej stronie. Pierwszą rzeczą jest oczywiście język korzyści. Nie skupiaj się na tym, jak Twój produkt, czy usługa jest świetna. Skup się na tym, co Twoja oferta zmieni w życiu potencjalnego klienta.
Wytłumacz, jak można ją wykorzystać i co daje. Lepiej powiedzieć, że urządzenie zwiększy wydajność firmy, niż że urządzenie jest bardzo wydajne — to działa w ten sposób praktycznie zawsze. Tutaj wchodzimy również powoli do aspektu „przerzucania” wartości na klienta. Już śpieszymy z wyjaśnieniami.
Ludzie z natury lubią słuchać i czytać o sobie. Możesz zapewnić tę przyjemność swoimi opisami. Opisy powinny kreować wizerunek Twojego klienta. Przykładowo:
„Wiemy, że Twoje życie jest dynamiczne — nasz pojazd dotrzyma Ci kroku”
Co tutaj zrobiliśmy? Przypisaliśmy pozytywną cechę odbiorcy i zasugerowaliśmy, że nasz produkt może pomóc w jej dopełnieniu. Bardziej konserwatywnym przykładem może być jedno zdanie z opisu sukienki:
„Twoja piękna figura zostanie podkreślona z pomocą tej dzianinowej sukienki”
Po raz kolejny — komplement i sugestia połączenia określenia figury (piękna) z naszym produktem (dzianinowa sukienka). Ostatni przykład będzie dotyczyć usługi:
„Zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest dotrzymywanie terminów i jak ważna jest szybkość i sprawność Twojego narzędzia pracy. Z pomocą naszego serwisu maszyn nie będziesz liczyć strat i szybko wrócisz do realizacji swoich profesjonalnych usług”
Tutaj po raz kolejny mówimy wprost, co ma dać odbiorcy nasza usługa — wyróżniamy też jej unikatową cechę — szybką realizację zleceń. Zmniejszamy również dystans z naszym klientem, mówimy okrężnie „od profesjonalistów, dla profesjonalistów”.
W porządku, a co jeśli mój produkt/usługa nie ma unikatowych cech?
Tak naprawdę nie musi ich mieć. Unikatowy musi być sposób, w który mówisz o swojej ofercie. I uprzedzając zmartwienie, nie będziesz w ten sposób kłamać. Jedyne co robisz, to obrazowo wskazujesz, kto powinien być Twoim klientem. Tworzysz w pewien sposób pożądanie — Twój klient ma chcieć znaleźć się w grupie Twoich odbiorców, którą charakteryzują wybrane przez Ciebie pożądane cechy. Jesteśmy zresztą pewni, że Twój produkt albo Twój sposób prowadzenia firmy ma w sobie coś unikatowego — zawsze o tym pamiętaj!
Przejdźmy teraz do szczegółów.
Jak mają wyglądać opisy usług
Dobry opis usługi tłumaczy dokładnie, na czym ona polega. Dobry opis nie musi też być przepełniony specjalistycznym żargonem — jeśli się na czymś znasz, to potrafisz to wytłumaczyć w prosty sposób. Być może udało ci się to już dostrzec na naszym blogu. 😉
Krok po kroku wyjaśnij, kto jest odbiorcą Twojej usługi, jakie korzyści daje Twoja usługa i dlaczego akurat u Ciebie warto się na nią zdecydować. Nie oszczędzaj też na długości treści. Oczywiście nie musisz lać wody, ale jesteśmy przekonani, że praktycznie o każdej usłudze można napisać więcej niż 100 słów. Warto wspomnieć, że długość treści będzie mieć istotny wpływ na pozycjonowanie Twojej witryny!
W opisie usługi warto również zamieścić zdjęcia — pokaż siebie, bądź swoich pracowników w akcji. To dowód tego, że naprawdę istniejesz. Podkreśl, co ma do zaoferowania Twój zespół. Masz statystki dotyczące skuteczności Twoich usług? Pochwal się nimi. Ważne też jest call to action — zachęć kilkukrotnie odbiorcę, aby zadzwonił do Ciebie, czy napisania maila. Wbrew temu, co się może pozornie wydawać, takie metody są bardzo skuteczne.
Ostatnie i chyba najważniejsze.
Nigdy nie kopiuj opisów z innych stron i nie twórz fragmentów opisów, które są identyczne w każdej usłudze.
Nie chodzi tylko o to, że użytkownik to zauważy. Przede wszystkim zauważą to roboty Google i szybko ukarają Twoją stronę niską pozycją, a nawet uznaniem jej za SPAM. Zawsze dbaj o unikatowość treści!
Jak mają wyglądać opisy produktów
Opisy produktów różnią się nieco od tych poprzednich. W tym przypadku zdjęcia bardzo często grają kluczową rolę — z tego powodu należy zadbać o ich jak najwyższą jakość. Warto też unikać frazesów — mów tylko o tym, co naprawdę ma znaczenie. Lepiej powiedzieć, że Twojego sprzętu używają profesjonaliści, niż że jest najwyższej jakości. Unikaj słów, które nic nie znaczą i nic nie wnoszą. Zamiast tego mów jak najwięcej o użytkowniku produktu. Oczywiście nie zawsze to działa — w końcu ciężko napisać coś takiego o wkręcie.
I tutaj przechodzimy właśnie do największego wyzwania. Co jeśli Twój produkt jest tak oczywisty, że w zasadzie nie da się nic o nim napisać? Albo nawet jest jeszcze gorzej, oferujesz kilkaset produktów, które pełnią bardzo podobną funkcję i różnią się między sobą tylko wymiarami?
Wtedy często dobrą decyzją jest porzucenie długich opisów produktów, na rzecz rozbudowanych opisów kategorii. Opis kategorii pozwoli zebrać wszystkich poszukujących jednego z wariantów Twoich produktów w jedno miejsce. Nie oznacza to jednak, że całkowite porzucenie opisów produktów, jest rozsądne. Zawsze warto napisać kilka zdań, o parametrach technicznych, zastosowaniu. Często będzie to wymagać użycia synonimów — ale warto zmierzyć się z prawdą — jeśli Twój produkt jest prosty i oczywisty, to nikt oprócz robotów Google tego opisu nie przeczyta — nie musi być idealnej jakości.
Ostatnia informacja dotyczy przede wszystkim sklepów, które sprzedają produkty innych producentów — szczególnie elektroniki. Najczęściej producenci przygotowują swoje własne opisy, a sprzedawcy internetowi chętnie je kopiują. Jaki jest efekt? Na wszystkich stronach jest dokładnie ten sam opis, co Google odbiera jako duplicate content, który tragicznie wpływa na pozycję strony. Lepiej napisać samodzielnie nawet krótszy opis, niż kopiować taki, który znalazł się na kilkudziesięciu innych stronach.
Podsumowanie
Jeśli prowadzisz stronę internetową, nie wolno zapominać o treściach wysokiej jakości. Treści są równie ważne, jak oprawa graficzna, czy cena produktu i usługi. Jeśli ktoś będzie poważnie zainteresowany, to z całą pewnością będzie szukać opisów na Twojej stronie. Lepiej, żeby Twojego potencjalnego klienta nie zaskoczyła pustka i całkowity brak opisu. Nie wolno zapominać też o aspekcie technicznym — kopiowanie opisów to najgorszy grzech główny sklepów internetowych.
Potrzebujesz unikatowych treści na swoją stronę? Odezwij się do nas, mamy to czego szukasz i wiemy, jak sprawić, żebyś zdobył setki nowych klientów.