Co to jest lead?
Każdej firmie z pewnością zależy na tym, aby posiadać jak najwięcej kontaktów biznesowych i zwolenników marki. Jednak to nie one świadczą o jej sukcesie. Przede wszystkim nie liczy się tylko popularność, ale odpowiednia sprzedaż. Możemy mieć więc fantastyczne reklamy, które są intrygujące, lecz nie niosą za sobą konwersji. Istnieje tu specjalna technika dbania o potencjalnego klienta, a mianowicie Lead nurturing.
Leady to nic innego jak potencjalni klienci, do których kierowana jest oferta. Jednak mimo tego, że firma wydała znaczną cześć budżetu na pozyskiwanie leadów, to większość z nich nie przekształci się w leady marketingowe, czyli osoby, które kupują towar. Nie należy jednak się tym przejmować i wprowadzić odpowiednią strategię. Lead nuturing, czyli grzanie lub pielęgnacja leadów, to cały proces budowania relacji z leadem, którego ostatecznym celem będzie doprowadzenie do konwersji.
Podział leadów ze względu na poziom zainteresowania
Same leady możemy również podzielić na to w zależności, na jakim etapie są i jak bardzo zainteresowani są kupnem. Możemy więc wyróżnić:
- leady zimne są to osoby, które w tym momencie nie są one zainteresowane kupnem twoich produktów. Możemy więc dotrzeć do nich przez zaprezentowanie im ciekawych, angażujących treści. Dzięki przedstawieniu im odpowiednich informacji mogą się oni przekształcić w leady ciepłe lub gorące;
- leady ciepłe są to osoby, które są poważnie zainteresowane naszym produktem, ale jeszcze nie na tyle, by dokonać zakupu. Powinniśmy więc tu przede wszystkim postawić na kontakt z nimi, aby jeszcze bardziej zachęcić i rozwiać ewentualne wątpliwości;
- leady gorące najbardziej pożądana grupa leadów. Są to osoby zdecydowane do zakupu, żeby ich nie stracić, konieczne jest wejście z nimi w odpowiednią interakcję. Powinniśmy tu przedstawić wszystkie zalety, które oferuje nasz produkt, powołując się chociażby na opinię innych zadowolonych klientów.
Jak dbać o klienta na każdym etapie sprzedaży? Lead nurturing w praktyce?
Lead nurturing ma na celu nie tylko zwiększenie liczby kontaktów, ale również przemienienie tych już pozyskanych, które obecnie nie są jeszcze gotowe do zakupu. Dlatego tak ważne, żeby już na samym początku zadbać o jak najlepsze relacje z potencjalnym klientem. Możemy oswoić nabywcę z naszą marką tak, aby podczas zakupów czuł się, jak najbardziej komfortowo.
Należy również dbać o grupę osób, które już zakupiły dany produkt w przeszłości, być może specjalna promocja ponownie ich do tego nakłoni. Prowadzimy tu klienta za rękę, aby pomóc mu dotrzeć od punktu zapoznania się z ofertą po finalizacji, czyli dokonania zakupu. Musimy pokazać się klientowi w roli eksperta i przedstawić mu fachową wiedzę w danym temacie.
Następnie należy klienta poinformować o tym, jak może on rozwijać się i co może zyskać, kupując od nas dany produkt lub usługę. Konsument powinien również być odpowiednio zaangażowany w treści, które publikujemy komunikacja z nim musi mieć formę dialogu.
Przeczytaj też: Dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje?
Rodzaje lead nurturingu
Sam lead nurturing może być podzielony na kilka różnych rodzajów, możemy go modyfikować i zmieniać podczas prowadzenia danej kampanii marketingowej. Istnieje więc tu:
- Lead nurturing zwiększający zaangażowanie użytkowników i potencjalnych klientów. Należy więc tu zawrzeć interesujące treści, które okażą się dla nich przydatne i będą chcieli wejść z nimi w odpowiednią interakcję;
- Lead nurturing, który przedstawia korzyści, pokazujemy tym samym co klient może zyskać kupując nasz produkt;
- Lead nurturing które zamykają sprzedaż. Chodzi o to, żeby kampanie marketingowe prowadzone przez wszystkie kanały osiągnęły swój cel i przyczyniły się do tego by leady konwertowały.
Lead nurturing może mieć formę spotkań osobistych, odpowiedniej kampanii mailingowej, kontaktu telefonicznego, marketingu prowadzonego na wszystkich mediach społecznościowych, czy rozwijaniu swojej strony firmowej, w tym prowadzenie bloga i pisanie artykułów tematycznych.
Głównym celem lead nurturingu jest nakłonienie potencjalnego klienta, do tego by dokonał odpowiedniej akcji. Widząc więc, że firma wychodzi sama z inicjatywą, czuję się on zobowiązany, aby dokonać odpowiednich działań.
Nie musimy jednak robić tego samodzielnie, jak większość dzisiejszych metod marketingowych również ta może zostać zautomatyzowana.
Nie musimy więc manualnie planować wysyłania maili, dopasowywać tagów, czy odpowiadać na działania klientów. Całość procesu można nadzorować za pomocą Customer Data Platform.
Jak tworzyć kampanie lead nurturing, które będą konwertowały?
Najważniejszym tutaj punktem będzie określenie i stworzenie profilu potencjalnego kupującego. Należy więc określić tu, jacy ludzie, zechcą nabyć towar, z podziałem na wiek, płeć, styl życia preferowane aktywności, czy wykonywany zawód.
Następnie należy śledzić jakie kolejne akcje będą wykonywane przez potencjalnych kupujących i dbać o nich również na tej ścieżce. Za pomocą odpowiednich narzędzi możemy to monitorować i wprowadzać odpowiednie reakcje. Treści zachęcające do zakupu muszą być dopasowane do potencjalnego klienta, należy określić język w jakim będziemy się z nim komunikować.
Zagadnienia powinny być odpowiednio prosto napisane i zrozumiałe przez potencjalnego konsumenta. Wiadomości muszą być spersonalizowane, żeby klient wiedział o tym, że są przeznaczone specjalnie dla niego. Powinniśmy też odpowiedzieć sobie na parę pytań.
Czy posiadamy odpowiedni zespół i technologię, która może przeprowadzić skuteczny lead nurturing? Jakie dodatkowe akcje możemy podjąć, aby jeszcze bardziej zachęcić do kupna? Jaki model biznesowy prowadzimy i na jakich głównych celach musimy się skupić?
Dokonując odpowiedniej analizy, możemy więc wprowadzić lead nurturing w życie.
Podsumowanie
Jeżeli Twoim celem jest zwiększenie świadomości Twojej marki wśród odbiorców, a także zamienieniu ich w klientów, oferujemy naszą pomoc. Świadczymy usługi, które wchodzą w skład lead nurturingu. Jeżeli więc zależy Ci na ciekawym contencie na Twojej stronie, odpowiednio przeprowadzonej kampanii mailingowej, czy dotarciu do potencjalnych klientów za pomocą mediów społecznościowych, MinisterstwoReklamy.pl znajdzie dla Ciebie najlepsze rozwiązania.