Brief to nic innego jak dokument określający i precyzujący obszar działalności Twojej firmy. Zawiera również najważniejsze informacje o Twojej marce oraz oczekiwania wobec agencji, z którą rozpoczynasz współpracę. Może dotyczyć stworzenia strony internetowej, sklepu lub kampanii reklamowej Twoich produktów i usług.
Brief, czyli jak „czarno na białym” określić swoje oczekiwania
Agencja, która wysyła prośbę o wypełnienie brief’u ma jeden główny cel: chce poznać i jednocześnie sprostać oczekiwaniom swojego klienta.
Liczy na to, że otrzyma skrupulatnie wypełniony dokument dzięki czemu, rozpoczęcie prac nie będzie opóźniało się w czasie i wymagało dodatkowego kontaktowania się z klientem. Jednak zderzenie z rzeczywistością czasami bywa bolesne.
Nasze 14-letnie doświadczenie jasno wskazuje na to, że niektórzy Klienci nie są w stanie prawidłowo go wypełnić. By zminimalizować takie sytuacje, wspólnie omówimy elementy brief’u i podpowiemy, o co chodzi w poszczególnych punktach.
Najważniejsze ogólne elementy każdego briefu:
- informacje na temat firmy – określ jej branżę i specyfikę, zakres działalności. Możesz krótko opisać swoje produkty i usługi tak, by agencja już na podstawie brief mogła lepiej poznać Twój biznes;
- obszar współpracy – sprecyzuj, która usługa interesuje Cię najbardziej. Zdecydowanie usprawni to proces przygotowania oferty;
- budżet – bardzo często decydujący czynnik rozpoczęcia współpracy. Ważna jest wzajemna akceptacja i zrozumienie oczekiwań finansowych;
- szacowany czas prowadzenia działań – czy współpraca ma być długofalowa czy doraźna. Agencja dokładnie zaplanuje swoją pracę i etapy realizacji projektu;
- przedstawienie swojej konkurencji – to pozwala poznać mocne i słabe strony Twojej marki, zbudować dobrą przewagę konkurencyjną i znaleźć efektywne rozwiązania;
- dodatkowe informacje dotyczące konkretnego projektu – tutaj możesz określić wszystkie swoje „widzimisię”.
Najważniejsze elementy briefu kampanii reklamowej:
- cel prowadzenia działań reklamowych – w tym punkcie należy określić na czym Ci najbardziej zależy: czy na budowaniu wizerunku marki czy na sprzedaży, pozyskiwaniu kontaktów, promocji nowego produktu itp.;
- grupa docelowa – określenie dotychczasowych klientów pod względem danych demograficznych, zachowań czy zainteresowań pomoże specjalistom precyzyjnie stworzyć personę, czyli Twojego idealnego klienta, który stanie się odbiorcą Twoich wszelkich działań reklamowych i innych projektów;
- kreacja reklamy – tekst i grafika lub materiał wideo są bardzo istotne, dlatego zanim agencja rozpocznie prace nad kreacją, warto opisać swoje oczekiwania i wyobrażenie banneru czy treści;
- harmonogram – jest ściśle związany z wielkością budżetu reklamowego. Najważniejsze, by wszelkie działania odpowiednio rozłożyć w czasie;
- dotychczasowe działania marketingowe Twojej firmy – czy i jakie działania marketingu internetowego były wcześniej podejmowane i z jakim efektem. Twoja odpowiedź może stać się podstawą przygotowania projektu, dzielisz się swoim doświadczeniem, które pomaga w dalszej współpracy, przy tym jasno określasz, jakie działania nie odpowiadały Twoim oczekiwaniom lub dzielisz się tym, co okazało się najbardziej efektywne, na czym można bazować i liczyć na jeszcze lepsze efekty.
Najważniejsze elementy briefu strony internetowej:
- cechy projektu – w tym punkcie chodzi o wygląd strony. Trzeba zastanowić się nad tym jakie wrażenie chcesz wywołać u odwiedzających. Wygląd strony powinien odnosić się do cech i produktów Twojej marki;
- logo/ identyfikacja wizualna / slogan firmowy – jeśli je posiadasz: to super! Po prostu przesyłasz materiały agencji, a oni zajmą się resztą. Dopiero startujesz z biznesem? Nie ma sprawy, agencje reklamowe uwielbiają współtworzyć marki, dlatego niczym nie musisz się przejmować, z pewnością pomogą;
- kim jest Twój klient – projekt strony internetowej ma spełniać Twoje oczekiwania, ale nie można zapomnieć o Twoich klientach, którzy będą z niej korzystać. Dlatego wszelkie proponowane rozwiązania powinny być dostosowane także do Twojej grupy docelowej.
Najważniejsze elementy briefu sklepu internetowego:
- drzewo kategorii produktów – to jeden z ważniejszych elementów projektu sklepu internetowego. Określenie oferty produktowej i jej podział na kategorie daje pełny obraz posiadanych zasobów i znacznie ułatwia pracę agencji. Kto jak nie Ty najlepiej zna ofertę Twojej marki? Musisz podejść do sprawy poważnie i na spokojnie, agencja reklamowa powinna służyć pomocą w razie jakichkolwiek trudności;
- cechy projektu – czyli jak ma wyglądać Twój sklep internetowy. Warto przesłać agencji swoje inspiracje oraz adresy sklepów, które przypadły Ci do gustu. To samo dotyczy kolorystyki – dobór kolorów jest bardzo ważny, warto jednak by nie odbiegał od Twojej identyfikacji firmowej, ponieważ wszystko musi ze sobą współgrać i być transparentne;
- grupa docelowa – kto najczęściej u Ciebie kupuje? Czy działasz na rynku B2B czy B2C? To ważne by określić, kto będzie po drugiej stronie Twojej „kasy”.