1. Zmiany w prezentacji produktu
Postęp technologiczny odmienił zdecydowanie jakość naszego życia. Zostały umożliwione nam opcje, które niedawno uznawane były za zupełnie niemożliwe. W marketingu oprócz konkretnego produktu ważna jest reklama. W ten sposób lokalne biznesy mogły wypłynąć i stać się popularne wśród większej ilości osób. Droga dotarcia do klienta również zmieniła się na przestrzeni czasu.
Od ludzi polecających, przez ulotki, ogłoszenia aż po reklamy telewizyjne i radiowe. Z kolei internet przyniósł jeszcze większe możliwości. Prowadzący sklep mógł bowiem umieścić swoją ofertę w internecie i dokonywać sprzedaży bez bezpośredniego kontaktu z klientem.
Wchodząc do fizycznego sklepu, możemy obejrzeć dany przedmiot, dotknąć go, zobaczyć jego specyfikację na żywo. Klient, który odwiedza daną stronę również oczekuje opisu produktu, który wyczerpuje temat i opowiada o tym, co może być niezauważalne na zdjęciu.
Najgorszym sposobem na prezentowanie produktów na stronie to umieszczenie wyłącznie zdjęcia i ceny produktu. Prezentując towary w taki sposób, nie wróżymy sukcesów w biznesie.
Dlatego tak ważne jest stworzenie odpowiedniego opisu produktów. Niestety nie każdemu się to udaje i stworzone przez nich treści nie spełniają swojej funkcji. Osoby prowadzące własną działalność czy początkujący copywriterzy przy tworzeniu opisów popełniają następujące błędy.
2. Kopiowane artykuły
Prowadzisz sklep internetowy, który w swoim asortymencie posiada artykuły danej marki? Na stronie producenta napisany jest bardzo merytoryczny i profesjonalny opis produktu? Dlaczego więc nie skopiować go i zamieścić ich na własnej witrynie? Poważny błąd – kopiując treść, narażasz się na generowanie tzw. duplicate content. Google tego typu treści zamieszcza dużo niżej w wynikach wyszukiwania, jeżeli konkurencja na rynku jest spora, nie masz możliwości przebicia się.
3. Błędy językowe
One również się zdarzają. Nic tak nie odstrasza, jak posiadanie opisu produktu z błędami językowymi. Opisy, które są niepoprawne gramatycznie, stylistycznie czy zawierają błędy ortograficzne, sprawią, że ludzie, zamiast skupić się na treści będą musieli skupić się nad samym zrozumieniem co autor miał na myśli. W ten sposób produkt zostanie zepchnięty na drugi plan. Treść opisu warto przeczytać parę razy i korzystać przy okazji ze słowników czy to PWN, czy słownika poprawnej polszczyzny.
4. Piszesz technicznie i pomijasz zalety produktu
Nie wszystkich musi interesować pełna specyfikacja techniczna danego produktu. Zamiast przytaczać suche fakty na temat ilości obrotów na minutę danej pralki, warto zwrócić uwagę na jej wymierne korzyści np. oszczędność pieniędzy czy lepsza jakość prania. Należy wprowadzić do opisów język korzyści, czyli poinformować kupującego o tym, co zyskuje, wybierając dany produkt.
5. Zbyt zawiłe opisy
Starając się pisać bogate opisy również można przesadzić. Jeżeli opis produktu zmusza Cię do poszukiwania znaczenia danego słowa w słowników znaczy, że coś jest nie tak. Przy opisie powinieneś kierować się zasadą plain language. Treść pozbawiona niepotrzebnych ozdobników i trudnych określeń z pewnością przysporzy Ci klientów, a wyszukiwarka Google umieści twoją stronę wyżej w wynikach wyszukiwania.
6. Nieodpowiednia ilość słów kluczowych
Chcąc zoptymalizować swoją stronę pod SEO należy umieścić na niej słowa kluczowe. Niestety czasem może być ich albo za mało, albo za dużo. Zbyt mała ilość słów kluczowych może spowodować, że nasz opis będzie uznawany za nieodpowiadający zapytaniu. Z kolei przesyt słów kluczowych może sprawić, że treść będzie nieczytelna. Powielane wciąż te same słowa wyglądają nienaturalnie i mogą zmęczyć potencjalnego odbiorcę. Słowa kluczowe bywają też nieodmieniane i wpisywane w złych miejscach, przez co treść wygląda nielogicznie, a zdania mogą być niepoprawne gramatycznie. Oczywiście słowa kluczowe muszą się pojawić, ale należy je wpisać tak, by opis produktu dobrze się czytał.
7. Pisanie zbyt krótkich lub zbyt długich opisów
Opisy powinny z reguły być krótkie, ale konkretne. Niektórzy jednak uważają, że swoje zadanie potrafi spełnić opis na 500 znaków. W takim opisie ciężko jest napisać coś treściwego, jak i zastosować odpowiednią ilość słów kluczowych. Opisy nie mają mieć oczywiście formy eseju, ale powinny rozwiać wszelkie wątpliwości odnośnie produktu, jak i przedstawić jego zalety. W krótkich opisach bardzo ciężko zawrzeć jest wszystkie potrzebne informację
8. Opis a rzeczywistość
Pisząc opis danego produktu należy pisać zgodnie z prawdą, każde przekłamanie może sprawić, że klienci stracą zaufanie i już więcej nie zdecydują się na zakupy. Podczas tych opisów zdarza się podkoloryzować treść, wychwalając nazbyt dany produkt i opowiadając o nieistniejących właściwościach, przez co wprowadzamy klientów w błąd. Może to spowodować nie tylko zmniejszoną sprzedażą, ale również karami nałożonymi przez Urząd Ochrony Klienta i Konkurencji. Jeżeli jesteśmy pewni, że nasz produkt jest najlepszy, należy wykazać się odpowiednimi wyróżnieniami, jak chociażby laur konsumenta.
Jeśli chcesz otrzymać opisy kategorii lub produktów, które będą sprzedawać, napisz do nas. Nasz dział copywritingu przygotuje dla Ciebie treści zgodne z algorytmami Google, jak i przyjazne i atrakcyjne dla użytkowników, zapraszamy.