Każda kampania Google Ads przebiega podobnie… przynajmniej na samym początku. Rozpoczęcie reklamy w wyszukiwarce zawsze wiąże się z pewnymi decyzjami, które modyfikują przebieg całych działań. Jak zatem przebiega kampania Google Ads od początku do końca i co może nastąpić w trakcie jej trwania?
Początek kampanii Google Ads
Pierwsze kwestie, które trzeba ustalić, kiedy zaczynamy pracę nad kampanią Google Ads to zbadanie konkurencji i wybranie słów kluczowych, które wykorzystamy w AdWords. To podstawa, dzięki której możemy określić, co da się zrobić i jakich efektów można się spodziewać.
Następnie ustalamy budżet, który chcesz przeznaczyć na reklamę. Pytanie o dokładną cenę kampanii Google Ads zadano już bardzo wiele razy. Nie ma ani maksymalnej, ani minimalnej ceny.
Po więcej szczegółów odsyłam do artykułu — Ile kosztuje reklama Google Ads.
Im wyższa konkurencja, tym więcej trzeba zapłacić za dobre efekty. Mimo wszystko nawet stosunkowo niewielki budżet pozwoli Ci znacznie zwiększyć zyski.
Po wstępnym ustaleniu budżetu i celu reklamowego możemy zacząć zajmować się prawdziwymi konkretami. Określamy, które produkty/usługi reklamujemy. Oczywiście można wszystkie, ale niekoniecznie musi Ci się to opłacać.
Konieczny staje się też dobór formy reklamy. Google oferuje wiele wariantów, które mogą bardziej lub mniej pasować do Twojej działalności. Najbardziej uniwersalne są reklamy tekstowe bezpośrednio w wynikach wyszukiwania i reklamy banerowe.
Reklamy wideo (czyli na YouTube) również są skuteczne, ale nie pasują do każdej z branż. Ponadto przygotowanie takiej reklamy samo w sobie jest dość czasochłonne.
Kiedy już wybierzesz formę reklamy i ustalisz z nami budżet, możemy przejść do części właściwej. Przygotowania haseł, banerów i wszystkich innych wariacji reklamy zgodnych z Twoimi oczekiwaniami.
W międzyczasie na koncie Google Ads tworzymy kolejne grupy reklamowe i ustalamy budżet, który będzie dla nich przeznaczony. Wstępnie też wykluczamy niekorzystne warianty wyświetlenia reklamy (np. na zapytania, które są tylko pozornie związane z zakupami, a są raczej poszukiwaniem informacji).
Potem nasz specjalista SEM wykonuje jedno kliknięcie i machina Google Ads rusza.
Badamy, optymalizujemy, raportujemy
Kolejne kilka miesięcy można podsumować powyższym nagłówkiem, ale postaram się opowiedzieć bardziej szczegółowo, co dokładnie dzieje się w tym czasie. Kiedy uruchomimy Twoją kampanię, nie zostawiamy jej na pastwę losu, wręcz przeciwnie.
Stale sprawdzamy, jakie osiąga wyniki. Pierwszy miesiąc najczęściej pozwala mniej więcej określić, co niedomaga w całym systemie. Przeprowadzamy kolejne usprawnienia, zmieniamy rozmieszczenie budżetu pomiędzy konkretne grupy reklamowe tak, aby kampania dawała jak największy zwrot.
Jeśli przeprowadzamy testy A/B kilku wariantów reklamy danego produktu, to również regularnie sprawdzamy efekty tak, aby móc podjąć właściwą decyzję.
Oczywiście stale raportujemy wyniki Twojej kampanii Google Adwords. Co miesiąc wysyłamy automatyczny raport. Na Twoje życzenie możemy też przygotować ręcznie utworzony raport, który jeszcze bardziej rozjaśnia sytuacje.
Naszym priorytetem jest zawsze wyciągnięcie najwyższych efektów z danego budżetu reklamowego. Z tego powodu dbamy o parametry takie, jak wynik jakości reklamy i odpowiednio ograniczamy grupy docelowe i stosujemy wykluczenia różnych haseł. To sprawia, że Twoje reklamy trafiają głównie do osób chętnych do zakupu Twojego produktu, bądź usługi.
Warto też wspomnieć, że nie uważamy kurczowego trzymania się danego budżetu za dobrą taktykę. Jeśli widzimy potencjał znacznie większych zysków, sugerujemy jego zwiększenie. Jeśli budżet nie zostaje w całości wykorzystany (co się zdarza w niszowych branżach) to również sugerujemy jego dostosowanie do sytuacji. Google Ads nie ma inercji jak SEO, zawsze można zmienić kierunek działań.
Kiedy zakończyć kampanię Google Ads?
W zasadzie to nigdy nie ma dobrego momentu na zakończenie tego typu kampanii. Reklama w Google Ads w przeciwieństwie do pozycjonowania wywiera największy efekt, w chwili, w której działa (czyli jest opłacona i kolejne osoby trafiają do Twoich produktów w wyniku kliknięć).
Oczywiście efekty takie, jak wzrost świadomości Twojej marki, czy powrót klienta do Twojego serwisu (bo już go zna), mogą wystąpić, ale bez wysokiej pozycji w wyszukiwarce prawdopodobnie klient trafi bez reklamy na stronę Twojej konkurencji.
Z tego powodu lepiej nie rezygnować całkowicie z kampanii Google Ads. Dobrze zoptymalizowana kampania powinna przynosić efekty cały czas, ale oczywiste jest, że w wielu branżach, w niektórych miesiącach, ciężko o klienta.
Właśnie dlatego można wyłączać kampanię czasowo, np. w sezonie zimowym. Nic nie stoi też na przeszkodzie, żeby w ciągu roku zmieniać główne cele kampanii, przeznaczając większe budżety na produkty, które w danym okresie bardziej się sprzedają.
Warto też pamiętać, że niestety ceny kampanii rosną w zależności od ilości konkurencji. Czasami konieczne staje się zwiększenie budżetu dla zachowania tego samego efektu.
W Ministerstwie Reklamy zachęcamy do zwiększania budżetu o 10% co najmniej raz do roku, dzięki czemu Twoje zyski z reklam mogą rosnąć (cały czas zachowujesz wysoki współczynnik ROAS).
Czy jest sytuacja, w której mogę całkowicie zrezygnować z Google Ads?
Możesz to zrobić cały czas, ale spadek ilości klientów i zysków na pewno nie będzie przyjemny. Jeśli jednocześnie Twoja firma korzystała z usług SEO i udało Ci się zdobyć jedną z trzech pierwszych pozycji na wiele fraz. Wtedy potencjalnie możesz zrezygnować z reklam w Google.
Nie oznacza to jednak, że to się opłaca. Możesz to zrobić, ale znaczne straty dalej wystąpią. Reklamy w systemie Google to jeden z najtańszych sposobów pozyskania klienta i tradycyjne metody, takie jak reklamy w telewizji, ulotki, czy fizyczne banery są daleko w tyle pod względem opłacalności i skuteczności.
Reklamy w systemie Adwords powinny być dokładnie tam, gdzie mają szansę na osiągnięcie zamierzonego efektu. Dlatego są tak skuteczne.
Potrzebujesz firmy, która w rzetelny sposób zajmie się Twoja kampanią Google Ads? Jesteś we właściwym miejscu. W Ministerstwie Reklamy zawsze wyciągamy maksimum z danego budżetu. Chcesz się przekonać?