Kampanie Facebook Ads wymagają od swojego kreatora wyboru jej celu. Nazw jest dużo, a różnice pomiędzy konkretnymi celami Facebook Ads mogą być nie jasne. W tym artykule wyjaśniamy, czym się one od siebie różnią i który Ty musisz wybrać dla swoich potrzeb.
Wybór odpowiedniego celu Ads jest ważniejszy niż myślisz
To pierwsza rzecz, którą trzeba poruszyć w ramach tego artykułu. Dobór odpowiedniego celu reklamowego pozwoli Ci:
- Efektywniej wykorzystać budżet
- Wymusi na Tobie dokładne zbadanie tego, jakiego rodzaju reklamy potrzebujesz
- Pozwoli lepiej monitorować postępy Twojej kampanii i łatwiej zauważać niezbędne do przeprowadzenia zmiany
Różne dostępne formy reklamy Facebook Ads nie znalazły się tam przypadkiem. Każdy z podtypów różni się w zasadniczy sposób. W zależności od wybranego celu reklamy, Twoje przekazy marketingowe będą wyświetlane innym użytkownikom. Inną rzeczą, która się zmieni, są stawki za reklamę w zależności od jej celu.
Dobór nieodpowiedniego celu reklamy sprawi, że przynajmniej część budżetu reklamowego będzie marnowana na reklamy, które pojawią się w miejscach bez szans na uzyskanie pożądanego efektu. Ponadto różna forma reklamy sprawdza się skuteczniej przy wykorzystaniu innych celów reklamy Facebook Ads.
Główne cele reklamowe Facebook Ads
Poprzez główne cele należy rozumieć jedną z trzech kategorii prezentowanych przez Facebooka w kreatorze reklam. Są to odpowiednio:
- Świadomość
- Działanie
- Konwersja
Po wyborze jednego z nich konieczny będzie wybór podkategorii celu reklamy Facebook Ads. Mimo wszystko najważniejszy jest wybór prawidłowego głównego celu.
Świadomość
Pierwsza z kategorii głównych, czyli świadomość, to cel, który ma za zadanie sprawić, żeby wiedza o istnieniu Twojej marki zakorzeniła się w umysłach użytkowników.
Ciężko coś sprzedać, jeśli Twoja firma nie będzie rozpoznawalna wśród danej grupy. Z tego powodu też „świadomość” zostaje wymieniona, jako pierwszy z celów. W przypadku tego celu grupa odbiorców będzie zdecydowanie najszersza. Reklama trafi do wszystkich, których potencjalnie może zainteresować Twoja oferta.
Reklamy z tej grupy nie przynoszą jednak największego zainteresowania i nie prowokują tak dużej ilości konwersji. Część odbiorców reklamy może być zwyczajnie początkowo nie zainteresowana.
Można śmiało powiedzieć, że służą do uzdatnienia gruntu pod następną część Twojej kampanii, która może nastąpić w późniejszym czasie.
Rozpoznawalność marki i zasięg
Pierwszy z podcelów w kategorii świadomość to sposób na to, by wiele osób, które może potencjalnie zainteresować Twoja oferta, trafiły na Twój przekaz marketingowy. Spośród dobranej grupy docelowej system Ads pokaże Twoją reklamę osobom, które najpewniej na nią zwrócą uwagę (choć niekoniecznie dokonają natychmiast konwersji).
Warto przy tym pamiętać, że algorytm w przypadku tego celu jest najmniej wybredny w kwestii tego, kto otrzyma Twoje reklamy. Z jednej strony to wada, bo dużo wyświetleń będzie bezskuteczne i jedynie obciążą Twój budżet. Opłata jest naliczana co 1000 wyświetleń reklamy.
Z drugiej strony brak bardzo ograniczonej grupy odbiorców sprawia, że możesz dotrzeć do osób, które nigdy wcześniej nie interesowały się danym typem oferty. Być może będziesz ich pierwszym kontaktem z daną usługą. Innymi słowy, możesz zdobyć „wolnych” klientów.
Drugi opcja, czyli zasięg pozwala dodatkowo ustalić częstotliwość, z jaką ma być wyświetlany użytkownikom Twój przekaz marketingowy. Nie zostanie też wymieniony wskaźnik dotyczący tego, czy użytkownik pamięta dalej Twoją reklamę.
W skrócie obydwa podcele kampanii Facebook Ads są bardzo podobne i warto je stosować jedynie w ograniczonej ilości sytuacji. Przede wszystkim korzystając z celu świadomość nie masz możliwości wybierania kolejnych grup wewnątrz poczatkowej grupy docelowej reklamy.
Innymi słowy, taką reklamę można uznać za sposób zbadania tego, kto się może zainteresować Twoją ofertą, zanim zaczniesz używać innych metod reklamy.
Działania
To zdecydowanie najbardziej rozwinięta sekcja reklam Facebook Ads. Dostępne w niej jest aż 6 celów, które będą miały na celu sprowokowanie aktywności, która w dalszej kolejności może prowadzić do konwersji. Tego typu reklamy są zdecydowanie bardziej precyzyjne i konkretne niż te z grupy świadomość.
Jednocześnie wymagają większej znajomości grupy docelowej, dzięki czemu możliwe jest efektywne wykorzystanie budżetu. Cele z kategorii działanie pozwalają prowokować do tworzenia ruchu na Twojej stronie, zdobywania polubień, do kontaktu z Tobą, czy odwiedzania zewnętrznej strony. Podcele kategorii działania to:
- ruch
- aktywność
- instalacje aplikacji
- wyświetleniu filmu
- pozyskiwanie kontaktów
- wiadomości
Ruch
To bardzo uniwersalny cel reklamowy Facebook, który pozwoli Ci w szybki sposób znacznie zwiększyć ilość odwiedzeń Twojej strony, czy aplikacji.
Podcel ruch pozwala kierować odbiorców na inne strony internetowe, czy do aplikacji. Jak łatwo się domyśleć, to bardzo popularny cel, bo pozwala zwiększyć znajomość klienta o Twojej ofercie, a także często poprowadzić bezpośrednio do konwersji. Osoby klikające reklamy mogą być przenoszone zarówno do stron produktowych, jak i wpisów blogowych.
Możliwe jest ustawianie takiej reklamy na kilka różnych sposobów. Mogą one:
- generować jak najwięcej wyświetleń
- prowokować jak najwięcej kliknięć
- tworzyć unikatowy zasięg dzienny
Dodatkowego wyjaśnienia wymaga jedynie tworzenie unikatowego dziennego zasięgu. Zasada jest prosta, jeden użytkownik zobaczy daną reklamę najwyżej jeden raz dziennie. Dzięki temu użytkownik o Tobie szybko nie zapomni, ale nie będzie czuć się osaczany przez reklamę.
Aktywność
Aktywność to reklamy, które mają przede wszystkim sprowokować aktywność wewnątrz samej platformy Facebooka, innymi słowy mają sprowokować użytkowników do:
- zostawiania reakcji
- komentowania
- udostępniania
Dzięki korzystaniu z tej grupy reklam możesz zainteresować użytkowników we względnie naturalny sposób. Tworząc posty, które wykorzystasz do tego typu reklamy, upewnij się, że będą zawierać angażujące treści. Wtedy zdecydowanie bardziej reklama zapadnie w pamięć użytkownikom.
Możesz wykorzystać już istniejące posty, albo utworzyć odpowiedni wpis w menadżerze reklam, co ciekawe może on być widoczny tylko i wyłącznie za pośrednictwem reklamy, a użytkownicy nie zobaczą go, wchodząc na Twój profil firmowy.
Polecamy ten typ reklamy szczególnie wtedy, gdy regularnie prowadzisz działalność w social mediach, jeśli uda Ci się stworzyć wpis, który będzie angażujący, to istnieje spora szansa, że użytkownicy zaobserwują Twój profil, poszukując więcej tego samego.
Wyświetlenia filmu
Ten cel reklamowy ma za zadanie zapewnić jak najwięcej wyświetleń Twojemu filmikowi, który trwa dłużej niż 10 sekund. Choć intuicja może mówić, że najlepiej wykorzystać ten cel, do bezpośredniej prezentacji Twojej oferty, to nie jest to koniecznie najlepszy sposób wykorzystania tego typu reklamy.
Niestety Facebook to nie telewizja i nikt nie będzie oglądać suchej reklamy przez kilkanaście minut — oglądając telewizje, wtedy przełączają stacje, nie dziw się więc, że na Facebooku po prostu przescrollują dalej. Filmik musi być angażujący, szczególnie na początku. Dobrze sprawdzą się opinie Twoich klientów, czy przedstawienia realizacji.
Przy tym zawsze pamiętaj, że pierwsze kilka sekund decydują o tym, czy użytkownik obejrzy dane nagranie. Postaraj się, żeby sam początek wprost prowokował do obejrzenia reszty, nikt nie będzie czekać, aż nagranie się rozkręci. Zwróć też uwagę, że Facebook jest często oglądany bez dźwięku, warto więc postawić na napisy, a nie sam komentarz głosowy.
Instalowanie aplikacji
Ten podcel sekcji działania reklam na Facebooku kieruje użytkownika do Sklepu Play, bądź App Store, gdzie użytkownik będzie mógł natychmiast pobrać aplikację. Reklama będzie automatycznie optymalizowana w sposób, który zagwarantuje największą ilość kliknięć (choć niekoniecznie pobrań).
Tego typu reklamę bardzo powszechnie wykorzystują twórcy gier mobilnych, ale nie tylko. Jeśli Twoja oferta bardzo się rozwija, często logicznym krokiem jest stworzenie właśnie aplikacji. Ten typ reklamy pozwoli Ci pokazać użytkownikom, że już jesteś na tak wysokim poziomie i pozwoli zdobyć pierwszych chętnych, jeśli aplikacja sama w sobie jest usługą.
Jeśli nie odpowiada Ci optymalizacja reklamy pod maksymalną ilość kliknięć, a wolisz największą ilość instalacji, to musisz połączyć aplikację z systemem reklamowym Facebooka za pośrednictwem Software Developer kit.
Wiadomości
Reklamy z tej grupy będą prowadzić bezpośrednio do kontaktu z Tobą za pomocą Messangerze. Dzięki jej stosowaniu możliwe jest zdobycie nowych kontatków, możesz także wysyłać dzięki niej wiadomości do osób, które wcześniej już prowadziły kontakt z Twoją stroną na Facebooku przez Messangera.
To korzystna forma reklamy, jeśli przed dokonaniem konwersji w Twoim przypadku konieczny jest bezpośredni kontakt. Ta reklama działa bardzo dobrze szczególnie przy reklamach lokalnych, dotyczących miejscowych biznesów. Dzięki niej możesz zachęcić klientów do pytania się o dostępne terminy, czy dowiadywania się więcej o Twoich usługach, a także doprowadzać do zakupów.
Pozyskiwanie kontaktów
Nazwa celu wprost odpowiada temu, do czego możesz go wykorzystać. Jeśli potrzebujesz kontatków, szukasz pracowników, nowych klientów ta forma świetnie się sprawdzi. Konieczne będzie przygotowanie formularza, który zostanie wyświetlony użytkownikom po kliknięciu w reklamę.
To prawa, możesz to zrealizować przy użyciu innych form reklamy, jednak ta jedna ma pewną zaletę. Nie potrzebujesz tworzyć formularza na własnej stronie internetowej. Całość odbywa się w ramach Facebooka, więc zaufanie wrasta jeszcze bardziej, a szansa na pozyskanie kontatku się zwiększa.
Wykorzystanie tej funkcji pozwoli Ci zebrać wiele danych kontatkowych od osób, które wybrałeś do grupy docelowej i mogą być to bardzo wartościowe i zyskowne kontakty.
Pozyskiwanie konwersji
Wszystkie podcele z grupy „konwerrsje” w Facebook Ads mają za zadanie doprowadzić użytkowników do zakupu Twoich produktów, bądź usług. To najczęściej naturalna kontynuacja reklam z poprzedniej grupy. Wyróżniamy w niej trzy podcele:
- konwersje
- sprzedaż z katalogu
- ruch w firmie
Każdy z nich ma swój bardzo konkretny cel i dobór tego odpowiedniego do Twoich działań jest bardzo intuicyjny. Jeśli masz już rozpoznawalną markę i sprzedajesz produkty, które są zawsze potrzebne (takie jak np. buty) to najpewniej możesz zdecydować się głównie na reklamy z tej grupy i osiągnąć znaczny sukces i wykorzystać bardzo efektywnie budżet reklamowy.
Konwersje
Do skorzystania z tego celu konieczne jest zdefiniowanie zdarzenia, które można uznać za konwersje w aplikacji Facebook, albo zaintegrować na swojej stronie internetowej Facebook Pixel. Tylko zrobienie jednej z tych dwóch rzeczy umożliwi algorytmom Facebooka optymalizowanie reklam.
Istnieje wiele możliwości zdefiniowania konwersji, może nimi być sam zakup produktu, zapis do newslettera, umówienie się na rozmowę z konsultantem, przejście do kasy, czy dodanie produktu do koszyka. Im dłużej kampania tego typu będzie działać, tym lepsza się stanie. Facebook będzie starać się prezentować przekazy reklamowe użytkownikom podobnym do tych, którzy już dokonali konwersji uskuteczniając wykorzystanie Twojego budżetu.
Sprzedaż z katalogu
Bardzo przydatny cel, szczególnie jeśli masz sklep internetowy, a Twoja oferta liczy dziesiątki, czy nawet setki produktów. Dzięki niemu możesz zintegrować plik katalogu produktów z Menadżerem Reklam. Możesz ustawić kryteria na których podstawie algorytm będzie wybierać konkretne produkty, które będzie pokazywać użytkownikowi.
Być możesz pamiętasz sytuację, w której po opuszczeniu sklepu internetowego i nie dokonaniu zakupu kilka dni później pojawiła się u Ciebie właśnie reklama tego konkeretnego produktu? To właśnie za pośrednictwem celu Facebook Ads sprzedaż z katalogu.
Innym przykładem wykorzystania tego celu jest prezentowanie użytkownikom produktów, które wcześniej oglądali w Twoim sklepie internetowym. To niejakie ponaglanie do zakupu, w końcu mogli z niego zrezygnować, bo cena była za wysoka. Ponowne zachęcanie do zakupu znacznie zwiększa szanse na dokonanie konwersji. Jeśli połączysz je jeszcze ze skromna promocją, to zakup jest w zasadzie gwarantowany.
Ruch w firmie
Ostatni z celów został w 100% zadedykowany lokalnym biznesom, które mają stacjonarne salony, biura, czy też restauracjom. Reklama będzie wyświetlana użytkownikom, którzy zgodzili się na geolokalizację i są w pobliżu reklamowanego miejsca. Celem reklamy jest oczywiście przyciągnięcie klientów do Twojego lokalu.
To skuteczna forma reklamy, warto ją wykorzystywać także podczas wydarzeń, które przyciagają mnóstwo zainteresowanych do danego miasta. Wtedy wielu użytkowników Facebooka będzie w wystarczająco bliskiej odległości, aby reklama mogła być skuteczna. W dużych miastach takimi okazjami są często koncerty, wydarzenia sportowe. Zwiększasz wtedy znacznie szansę, że klient trafi właśnie do Ciebie a nie do Twojej konkurencji.
Który cel mam wybrać?
Jak łatwo się domyśleć, to zależy od setek czynników. Różne cele reklamowe się bardzo od siebie różnią i część z nich jest wprost nieaplikowalna dla pewnych rodzajów działalności. Jeśli prowadzisz działalność lokalnie będziesz wybierać inne typy reklam niż wtedy, gdy masz ogólnopolski sklep internetowy.
Z tego też powodu, gdy decydujesz się na reklamę bardzo dokładnie zastanów się, jak wpisuje się ona w Twoją ofertę i czy pasuje do Twojej działalności. Ważna jest też ilość zaanagażowania, którą jesteś w stanie przeznaczyć na zajmowanie się Twoimi kampaniami Facebook Ads. Przygotowanie dobrej reklamy video jest bardziej czasochłonne niż wypromowanie jednego posta.
Ponadto nie zawsze można liczyć w 100% na optymalizacje, które wykonuje sam Facebook. Jak łatwo się domyśleć, automatycznie tworzone grupy docelowe są często nieco zbyt szerokie i niekoniecznie muszą prowadzić do tylu konwersji, na ilu Ci zależy. Szybciej także zużyją budżet, niż przy ręcznej konfiguracji reklamy.
Warto także wspomnieć, że najczęściej zdecydowanie się tylko na jeden z celów reklamowych i nie tworzenie innych reklam będzie poważnym błędem. Dywersyfikacja reklamy jest tym, co pozwoli Ci faktycznie pozyskiwać znaczne ilości klientów i rozbudowywać Twoją firmę.
Choć Facebook oferuje wiele celów reklamowych, nie należy także mieć iluzji, że jest to narzędzie samowystarczające. Jeśli dysponujesz większym budżetem na reklame, zdecydowanie lepszym pomysłem będzie podzielenie go pomiędzy systemy Google Ads i Facebook Ads, a nawet pozycjonowanie niż stawianie wszystkiego na jedną kartę.
Dalej nie wiesz, na który z celów reklamowych Facebook Ads się zdecydować? A może nie masz czasu na prowadzenie własnych kampanii reklamowych? Niezależnie od przyczyny, możemy się zająć tym za Ciebie.
Przygotujemy dla Ciebie kompletną kampanię Facebook Ads i zadbamy, żeby cel reklamowy był dobrany odpowiednio, a Twój budżet w 100% dobrze wykorzystany. Zadzwoń do naszego konsultanta.