Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce i na świecie. To dzięki niej dana firma jest odnajdywana w Internecie i to ona generuje największy ruch na danej stronie. Co więc zrobić, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania? Czym jest indeksowanie stron w Google? Postaram Ci się pomóc zrozumieć, jak działa wyszukiwanie w Internecie oraz jak indeksowanie może Ci pomóc.
Co to jest indeksacja strony?
Wyszukiwarki posiadają tylko i wyłącznie udostępnione dane, aby miały dostęp do tych znajdujących się na Twojej stronie należy wykonać indeksację. Proces ten polega na dodaniu wpisów do bazy danych wyszukiwarki. Boty Google analizują ją i wyszukują na niej:
- tytuły;
- treści dostępne na stronie;
- linki zewnętrzne;
- kod strony;
- materiały filmowe oraz grafiki.
Wpisując w Google jakąś frazę możemy znaleźć wiele odpowiedzi. Nie byłoby to możliwe, jeśli wyświetlone strony nie byłyby indeksowane. Google tworzy na bieżąco indeks wyszukiwań i porządkuje w nich wszystkie informacje. Nowo założona strona lub zaktualizowana witryna zostaje przeanalizowana przez Boty Google. Po jej przeskanowaniu wie, jakie dane są zawarte na danej stronie i ją indeksuje, czyli wprowadza do swojej bazy danych.
Dodanie strony internetowej do indeksowania przez Google jest konieczne, jeśli chcesz zyskać większą konwersję na Twojej stronie internetowej. Jeżeli Boty nie odnajdą danej witryny, to nie wykonają indeksowania, co może skutkować tym, że strona nie będzie wyświetlać się w organicznych wynikach wyszukiwania Google, co prowadzi do niskiej sprzedaży produktów lub usług, które są na niej proponowane.
Jak przyśpieszyć indeksowanie strony oraz nowych treści?
Indeksowanie strony czy nowo dodanych treści trwa dość długo. Nie spodziewaj się, że z dnia na dzień ruch na witrynie znacznie się zwiększy. W przypadku prostych stron, które są uporządkowane oraz czytelne indeksowanie może zając od kilkunastu godzin do kilku dni. W przypadku aktualizacji nowych treści może zdarzyć się tak, że Boty Google nie wykonają indeksacji przez kilka miesięcy, co sprawia, że możesz wiele stracić. Tworząc nowe treści na stronę należy skupić się na aktualnych tematach – te najszybciej są indeksowane. Jeśli jednak bieżące wydarzenia nie wpisują się w rodzaj działalności, która prowadzisz, to jest kilka sposobów, aby przyśpieszyć indeksację.
Mapa witryny
Pierwszym sposobem, aby pomóc Botom Google przeprowadzić indeksację strony jest wykonanie mapy witryny. Tworząc ją, dajesz sygnał Robotom Google, że na Twojej stronie zaszły jakieś zmiany. Mapę można wykonać ręcznie lub automatycznie. Gdy mapa strony już powstanie to należy dodać ją na serwer oraz zgłosić w Google Search Console. W przypadku takich działań możesz być pewien, że Boty Google szybciej pojawią się na Twojej stronie.
Linkowanie zewnętrzne oraz wewnętrzne
Link buliding, czyli linkowanie jest bardzo ważne, jeśli chcesz, aby Twoja witryna była odpowiednio zaindeksowana i chętnie odwiedzana przez użytkowników. Warto zadbać o wartościowe linki, które będą prowadzić do Twojej strony internetowej. W przypadku linkowania zewnętrznego panuje zasada, że im wyżej znajduje się witryna, w organicznych wynikach wyszukiwani, na której umieszczony zostanie Twój link, tym bardziej atrakcyjna jest dla Botów Google. Umieszczanie linków danej strony byle gdzie nie jest dobrym rozwiązaniem i zawsze należy dokładnie przemyśleć ich rozmieszenie.
Istnieje kilka sposobów linkowania wewnętrznego. Pierwszym z nich jest linkowanie w menu głównym. Ten element odpowiada za odpowiednią nawigację po stronie. Jest to również świetne miejsce do wykonania linkowania wewnętrznego. W tym przypadku każdy odnośnik do kategorii czy podkategorii jest hiperłączem do innej podstrony witryny. Wykorzystując to połączenie możesz stworzyć świetne linkowanie wewnętrzne.
Bardzo ważne, w przypadku linkowania wewnętrznego, jest linkowanie w treści. Co to oznacza i jak to zrobić? Należy dodawać ciekawe i wysokiej jakości treści, które będą tworzyć content danej strony. Należy odpowiednio zaplanować linkowanie wewnętrzne poprzez rozkład linków oraz anchorów. Ważne, aby dodawać odnośniki, które rzeczywiście przekierowują na stronę, która zawiera informację z danym anchorem. Nie należy jednak przesadzać z ich ilością – jeden, góra dwa na jeden artykuł zdecydowanie wystarczą.
Przeglądając różne strony na pewno spotkałeś się nieraz z breadcrumb, czyli menu okruszkowym. Pewnie zastanawiasz się co to takiego? Poniższa grafika pomoże zrozumieć, czym jest breadcrumb.
Źródło: https://www.ministerstworeklamy.pl/pozycjonowanie-stron-www
Na powyższym zdjęciu zostało zaznaczone menu okruszkowe. Jest to panel, dzięki któremu możesz w łatwy i prosty sposób wrócić do interesującej Cię pozycji na stronie. Tak właściwie to służy to do pokazywania, w jakim miejscu się znajdujesz. Menu okruszkowe jest używane przez Boty Google do rozpoznania struktury i kategoryzacji treści, które publikowane są na stronie.
Kolejnym ciekawym rozwiązaniem na stworzenie linkowania wewnętrznego jest stworzenie modułów linkujących, które zawierają produkty o podobnym przeznaczeniu lub usługi, które są ze sobą ściśle powiązane.
Dodałeś nową podstronę? Poinformuj o tym Google, aby indeksacja przebiegła szybciej
Wykorzystując Google Search Console możesz w łatwy i szybki sposób dać znać Google, że coś zmieniło się w obrębie Twojej strony. Musisz tylko wejść w raport indeksowania i wkleić adres URL witryny. Jeśli Google pokaże Ci informację o tym, że strona jest niezaindeksowana, to musisz wysłać prośbę o to. Takie działanie znacznie przyśpieszy proces indeksowania.
Udana indeksacja nie zawsze oznacza wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania – co zrobić, aby znaleźć się na samym szczycie?
Udało się – indeksacja Twojej witryny przebiegła pomyślnie, jednak wyświetla się ona nie na pierwszej czy drugiej stronie, ale na kolejnej stronie podczas wyszukiwania w Google? Musisz wiedzieć, że prawidłowe przeprowadzenie indeksacji nie jest jeszcze kluczem do sukcesu, czyli wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Strony, które znajdują się na samym szczycie, wykonują szereg działań związanych z pozycjonowaniem i SEO, aby zwiększyć pozycję strony. Regularne dodawanie nowych treści, które są interesujące dla użytkowników oraz zawierają słowa kluczowe na podstawie, których pozycjonuje się Twoja strona jest jednym z działań, które możesz podjąć, aby zwiększyć swoją widoczność w Internecie. Pamiętaj, że większość użytkowników, którzy poszukują interesujących ich produktów czy usług wybiera te strony, które znajdują się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google.
Jeśli interesuje Cię temat pozycjonowania oraz chciałbyś znaleźć się na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, ale nie wiesz jak się za to zabrać, napisz do nas! Chętnie przygotujemy dla Ciebie plan strategii marketingowej oraz wyjaśnimy każdy proces, który będzie miał na celu zwiększenie widoczności Twojej witryny w Internecie, co zdecydowanie przełoży się na większą konwersję na niej. Pomogliśmy już wielu firmom rozwinąć skrzydła, a pozytywne referencje od naszych Klientów napędzają nas do dalszego działania. Zapraszamy!