Czym jest efekt „ROPO”?

Każdemu z nas zdarzyło się przeglądać opinie na temat danego produktu w Internecie, a następnie zakupić go w sklepie stacjonarnym. Takie działania nazywane są efektem ROPO, czyli research online, purchase offline. Czy jest to zagrożenie dla branży e-commerce oraz co to jest odwrócony efekt ROPO? Postaram się przedstawić dokładnie te zagadnienia w tym wpisie.

Produkty, które są najczęściej sprawdzane w Internecie, a następnie kupowane w sklepie stacjonarnym

Istnieje kilka grup produktów, które są najczęściej sprawdzane pod względem technicznym i użytkowym na różnego rodzaju stronach w Internecie, a następnie zakupywane w sklepie stacjonarnym. Możemy do nich zaliczyć:

  • sprzęt AGD i RTV;
  • ubrania oraz obuwie;
  • ubrania;
  • produkty z branży budowlanej.

Większość osób korzysta z porównywarek produktów dostępnych w sieci. Można tak zobaczyć nie tylko różnice w cenie danego produktu, ale także porównać kilka i wybrać najlepszy. Nie bez znaczenia są także opinie Klientów, którzy zakupili już dany towar. Najczęściej podczas zakupów to właśnie nimi kieruje się użytkownik, który zamierza kupić nowy produkt. W opiniach Klientów dostaje rzetelne informacje na jego temat. Wykazane zostają nie tylko pozytywy, ale także negatywy. Wiele osób mimo tego, że znalazło w sieci interesujące ich ubranie, to woli jednak przymierzyć go w rzeczywistości, ponieważ na każdym wygląda ono inaczej. I w tym wypadku sprawdza się to, że niektóre towary muszą po prostu „zostać dotknięte” przed zakupem.

Czy efekt ROPO to zagrożenie dla sklepów internetowych?

Czy to jednak oznacza, że jeśli prowadzisz sklep internetowy z ubraniami, to nie masz szans na ich sprzedaż? Nic bardziej mylnego. Wystarczy, że odpowiednio zadbasz o swoich Klientów i skutecznie przyciągniesz ich do swojego sklepu. W przypadku sprzedaży online warto wprowadzić dłuższy czas odesłania towaru, oczywiście nie uszkodzonego, ponieważ wiele osób będzie chciało przymierzyć i zobaczyć na żywo produkt bez strachu, że nie zdąży go odesłać, jeśli mu się nie spodoba.

Innym sposobem na przyciągnięcie Klientów na Twoją stronę i doprowadzenie do zakupu towaru jest atrakcyjna cena, która będzie dużo niższa niż w innym sklepie stacjonarnym. Dodatkowo możesz rozważyć wprowadzenie ciekawych promocji czy programów lojalnościowych, dzięki którym Klienci będą chętnie do Ciebie wracać.

Bardzo ważnym krokiem jest również zadbanie o wysoki współczynnik UX Twoich Klientów, którzy odwiedzą sklep internetowy. Zadbaj o łatwą nawigację strony, prosty i szybki proces zakupowy. Jeśli Klient znajdzie się na Twojej stronie, to pamiętaj, że będzie chciał uzyskać wszelkie informacje na temat danego produktu. Stwórz opisy towarów, które będą je dokładnie opisywać, a dodatkowo zachęcać do zakupów tu i teraz. Użytkownik musi znać wszelkie parametry i dane techniczne, mimo że dla niektórych ich podawanie wydaje się zbędne. Przedstaw, jakie korzyści będzie miał Klient, jeśli zakupi towar właśnie u Ciebie.

Ciekawym rozwiązaniem stosowanym przez niektóre sklepy internetowe, które powiązane są z modą jest podawanie nie tylko dokładnych rozmiarów ubrań, ale także wymiarów modelki, która jest w nie ubrana – jej wzrostu oraz wagi, aby Klient mógł lepiej dopasować rozmiar do swojego.

Ważne jest także zbieranie opinii na temat Twoich produktów. Możesz sam napisać do swoich Klientów z prośbą o dodanie komentarza, ponieważ ludzie z natury chętniej dzielą się swoimi negatywnymi odczuciami niż pozytywnymi w przypadku zakupów online. Poproszenie o opinie wszystkich Twoich Klientów może sprawić, że pojawi się więcej nie tylko tych nieprzychylnych, ale również tych polecających Twój sklep i produkty. Jest to bardzo ważne działanie, które pomaga zbudować zaufanie do Twojej marki.

Odwrócone ROPO – szansą dla e-commerce?

Odwrócone ROPO to wyszukiwanie przez Klientów produktów w sklepie stacjonarnym, a następnie zakup ich przez Internet. Wiele osób decyduje się na tę opcję głównie przez to, że najczęściej ceny w sieci są dużo niższe niż w sklepach stacjonarnych. Zadbaj więc, aby Twoi Klienci wybrali akurat Twój sklep i mieli różne możliwości dostawy oraz zapłaty za zakupy.

Ważne jest ciągłe śledzenia zmian na rynku oraz dostosowanie się do nich. Dbaj o swoich Klientów na każdym kroku. Proponuj zniżki oraz promocję. Dodatkowo postaraj się umocnić swoją pozycję na rynku oraz zbudować rozpoznawalną markę, która będzie polecana.

Prowadzisz sklep i boisz się ROPO? Przystosuj go do użytkowników, którzy mogą być Twoimi Klientami. Dodatkowo zadbaj o wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, co sprawi, że konwersja na Twojej stronie znacznie wzrośnie. Nasi specjaliści chętnie wykonają dla Ciebie pozycjonowanie sklepu internetowego, poprzez poprawienie jego działania czy napisanie ciekawych treści, które będą sprzedawać Twoje towary i usługi.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Marta Sznapka