Przygotowałeś treść na swoją stronę lub bloga, zastosowałeś słowa kluczowe, nagłówki i akapity, aby ułatwić czytelnikom znalezienie potrzebnych informacji i zastanawiasz się, czy to wystarczy? Jeśli Twój wpis jest długi, to warto rozważyć zastosowanie spisu treści, który pomoże użytkownikowi w nawigacji po wpisie. Dodatkowo może to również pomóc w pozycjonowaniu Twojej strony.
Co to jest spis treści?
Spis treści pomaga w nawigacji po Twojej stronie. Jeśli napisałeś długi artykuł, to warto zastosować to rozwiązanie, które pomoże użytkownikowi szybko przenieść się w interesujące miejsce w tekście. Nie bez powodu stosuje się je również w książkach. Jest to świetne rozwiązanie, które swoją rolę spełnia zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i mobilnych.
Wyobraź sobie, że znalazłeś artykuł, który Cię interesuje i musisz go przewinąć cały, aby dotrzeć do właściwej treści. Jest to bardzo niewygodne zwłaszcza na telefonach, dlatego też spis treści jest dużym ułatwieniem dla użytkowników. Należy tutaj jednak zaznaczyć, że sam spis treści nie wystarczy, należy wykonać menu z kotwicami, aby miało ono sens. Spis treści to nic innego jak zbiór linków, które mają za zadanie przenieść użytkownika w dane miejsce artykułu.
Spis treści może mieć także pozytywny wpływ na ocenę danej strony przez boty Google. Dzięki temu może poprawić się pozycja artykułu. W skrócie, chcesz dobrego SEO, to stosuj spis treści.
Źródło: allegro.pl
Należy tutaj dodać, że większość użytkowników nie czyta całego wpisu, tylko chce z niego wyłapać najważniejsze informacje. Spis treści w tym przypadku jest świetnym rozwiązaniem.
Gdzie umieścić spis treści?
Aby spis treści spełniał swoje zadanie, to powinien być umieszczony przed artykułem, w widocznym dla użytkownika miejscu. Nikt nie chce przecież tracić czasu na szukanie spisu. Niektórzy decydują się na „pływający” spis treści, który przesuwa się wraz ze scrollowaniem przez użytkownika strony.
Jest to bardzo dobre rozwiązanie, które pozwala w każdej chwili przenieść się w dane miejsce, bez konieczności wracania na sam początek artykułu. Niektórzy decydują się również na umieszczenie spisu treści z boku artykułu. Jego miejsce powinno zależeć od ogólnego układu contentu na danej stronie.
Po co dodawać spis treści?
Spis treści ma na celu uporządkowanie całego artykułu. Pewnie zastanawiasz się, czy do każdego wpisu należy dodać spis. Wszystko uzależnione jest głównie od tego, co chcesz tym zyskać oraz jak długi jest Twój wpis.
Jeśli jest on krótki, to najczęściej nie warto dodawać spisu, jeśli zaś jest on rozbudowany, to warto rozważyć tę opcję. Drugim czynnikiem jest to, w czym ma on pomóc. Jeśli umieszczony zostaje tylko dla użytkownika, to warto przemyśleć czy ma on sens w przypadku krótkich wpisów. Jeśli jednak chcesz, dzięki spisowi treści wspomóc pozycjonowanie to warto go dodać.
Każdy wpis, niezależnie od długości, powinien posiadać tytuł oraz podtytuły. Taki tekst zdecydowanie będzie się lepiej czytać użytkownikom niż długi blok tekstu niczym nieprzedzielony. Dodawanie podtytułów ma również ogromne znaczenie dla robotów, które dzięki nim lepiej zrozumieją, o czym jest dany tekst.
Jak wykonać poprawny spis treści?
Spis treści, jak już wspomniałam, ma za zadanie głównie pomóc użytkownikom w nawigacji po Twoim artykule. Czasem użytkownik szuka konkretnej informacji, a Twoim zadaniem jest dostarczenie jej.
Jeśli użytkownik znalazł się na Twojej stronie, to będzie chciał znaleźć odpowiedź na dane pytanie, czy rozwiać swoje wątpliwości z nim związane. Bardzo ważne jest zadbanie o pozytywne odczucia użytkownika, czyli UX. Jeśli nawigacja za sprawą spisu treści będzie łatwa i przejrzysta, to możesz być pewien, że Twój tekst będzie chętniej przeczytany.
Ważne jest, aby spis treści był wykonany w sposób profesjonalny i odsyłał rzeczywiście w dane miejsce. Jeśli nie wiesz, jak poprawnie wykonać spis treści to warto skorzystać z pomocy profesjonalnych copywriterów, którzy nie tylko wykonają dla Ciebie spis, ale również pomogą przygotować treści artykułu.
Spis treści – korzyści
Stworzenie spisu treści może przynieść wiele korzyści Twojej stronie internetowej. Jeśli prowadzisz bloga powiązanego z Twoją branża i ma on wspierać pozycjonowanie strony, to warto zastosować to rozwiązanie.
Pierwszą korzyścią jest oczywiście łatwiejsza nawigacja, co zwiększa UX użytkowników, którzy odwiedzą dany wpis. Szybko znajdą oni interesujący ich fragment tekstu. Innym ważnym plusem stworzenia spisu treści jest fakt, że taki wpis jest wtedy bardziej interesujący dla Robotów, które odwiedzą Twoją stronę. Dostaną one jasną informację na temat tego, co się na niej znajduje.
Może to przyczynić się do umieszczenia jej na wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że spis treści to tylko połowa sukcesu. Pisząc artykuły, nie zapominaj o zasadach związanych z pozycjonowaniem (odpowiednia długość tekstu, używanie słów kluczowych czy linkowanie).
Tworzymy strony internetowe, które mają wysoki współczynnik UX oraz umieszczane są wysoko w SERP. Jeśli interesuje Cię współpraca z profesjonalistami, którzy przygotują dla Ciebie stronę internetową, sklep lub po prostu pozycjonujące treści, to napisz do nas, zapraszamy.