Infinite scroll to jedna z możliwości wyświetlania Twoich treści na stronie internetowej. Dzięki niej użytkownik nie musi przełączać się między pierwszą a kolejną stroną jego wyników wyszukiwania. Przeciwieństwem Infinite scroll jest paginacja, czyli dzielenie np. listy produktów na kilka różnych podstron.

Czym jest Infinite scroll?

Infinite scroll, czyli nieskończone przewijanie to jedna z technik UX. Jego działanie opiera się na załadowaniu nowych treści, jeśli użytkownik dojedzie do końca strony. Najczęściej ta technika wykorzystywana jest w przypadku podstron, na których użytkownicy nie szukają czegoś konkretnego, a raczej zależy im na przejrzeniu nowych informacji czy postów. Zastosowanie Infinite scroll możemy zaobserwować na wielu platformach społecznościowych jak choćby Facebook.

Zalety Infinite scroll

To rozwiązanie ma swoich przeciwników i zwolenników. Każdy z nich ma trochę racji. Jakie są więc główne zalety zastosowania Infinite scroll?

Pierwszą i chyba najważniejszą zaletą jest to, że użytkownik, który znajdzie się na Twojej stronie, nie będzie musiał klikać w następne podstrony, aby zobaczyć wszystkie Twoje propozycje. Przewijanie jest płynne i szybkie, co dla większości jest zaletą, jeśli chodzi o User Experience. Użytkownik nie musi czekać, aż kolejna podstrona się załaduje, jak by to miało miejsce w przypadku wykonania paginacji.

Infinite scroll nie wymaga klikania w celu załadowania nowych treści, dzięki czemu przewijanie staje się płynnym, nieprzerywanym procesem, co w konkretnych sytuacjach znacznie poprawia user experience na stronach internetowych.

To rozwiązanie sprawdza się również w przypadku stron, które częściej przeglądane są na urządzeniach mobilnych. Nie raz telefony mają małe wyświetlacze, co powoduje, że kliknięcie przycisku przekierowującego do następnej strony może być problematyczne. W przypadku zastosowania Infinite scroll wystarczy przewijać treść znajdującą się na stronie.

Wady Infinite scroll

Istnieje również kilka wad tego rozwiązania. Prowadząc działania związane z SEO, należy również wziąć to pod uwagę i wprowadzić konieczne zmiany w kodzie, które pozwolą Robotom Google na zaindesowanie wszystkich treści znajdujących się na danej stronie. Konieczne będzie wprowadzenie optymalizacji strony oraz wdrożenie równolegle paginacji, co wymaga wiedzy specjalistów SEO.

Niewątpliwym minusem jest także to, że użytkownik będzie musiał przewijać całą treść, aby znaleźć to, co spodobało mu się na początku.

Kolejnym minusem jest także brak umieszczonej stopki na końcu strony. Wiele osób szukając kontaktu do danej firmy, po prostu zjeżdża na sam dół, ponieważ to tam najczęściej są dane kontaktowe. W przypadku zastosowania Infinite scroll może być to problematyczne. Warto w tym wypadku umieścić najważniejsze dane w widocznym dla użytkowników miejscu na górze strony.

Infinite Scroll a SEO

Infinite Scroll samo w sobie nie jest przyjazne wyszukiwarką Google. Należy przeprowadzić odpowiednią optymalizację treści znajdujących się na stronie, aby była ona przystosowana do pozycjonowania. Wszystkie treści w przypadku Infinite Scroll znajdują się pod jednym adresem URL, a nowa podstrona wczytuje się dopiero po przewinięciu całej treści w dół. Może to powodować, że boty Google, które są odpowiedzialne za indeksowanie strony, mogą nie wczytać jej wszystkich materiałów z danej witryny. Istnieją jednak sposoby na to, aby pozycja Twojej strony była wysoka w organicznych wynikach wyszukiwania, pomimo zastosowania na witrynie Infinity scroll.

Najlepszym rozwiązaniem jest podzieleniem stron z Infinite scroll na strony składowe, które będą jej paginacją. Użytkownik będzie mógł przewijać tekst, a roboty Google zobaczą i zaindeksują dane pobrane z paginacji.

Bardzo ważne jest także opracowanie struktury adresów URL do obsługi Infinite Scroll. Poleca się zastosowanie pełnych adresów URL, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia błędów konfiguracyjnych.

Należy również wdrożyć niezbędne atrybuty rel=”next”/”prev”. Pomoże to przedstawić algorytmom początek oraz koniec danej podstrony. Warto również zweryfikować, czy wszystkie elementy wyświetlają się poprawnie.

Infinite Scroll – czy warto?

To rozwiązanie sprawdzi się zdecydowanie lepiej dla witryn, które mają bardzo rozbudowany content. Wymaga jednak wiele pracy i zaangażowania specjalistów, aby możliwe było odpowiednie pozycjonowanie strony. Jeśli masz mały sklep online, to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie paginacja stron, która wymaga mniej nakładu pracy i jest łatwiejsza do pozycjonowania.

Jeśli nie wiesz, czy dla Twojej strony lepszym rozwiązaniem będzie Infinite Scroll, czy jednak paginacja, to napisz do nas! Zajmujemy się tworzeniem stron od wielu lat i wiemy, kiedy które rozwiązanie lepiej się sprawdza. Zapraszamy.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Marta Sznapka