Skuteczne prowadzenie sklepu internetowego wymaga poznania zachowań użytkowników, którzy go odwiedzają. Jeśli zależy Ci na efektownym prowadzeniu e-sklepu, to należy prowadzić analizę danych. Na rynku jest wiele narzędzi, dzięki którym możesz sprawdzić informację o użytkownikach.

Dokładne ich przeanalizowanie pozwoli na wprowadzenie zmian, które wpłyną na wzrost sprzedaży Twoich usług lub produktów. W tym wpisie dowiesz się, jakie najważniejsze czynniki należy wziąć pod uwagę.

KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności

Kluczowe wskaźniki efektywności (z ang. Key Performance Indicator) pomagają zmierzyć wydajność swoich działań. Korzysta z nich coraz więcej firm, które chcą poprawić swoje wyniki sprzedażowe. Monitorowanie oraz analiza pomaga wprowadzić niezbędne poprawki, które przyczynią się do poprawy wyników. KPI obejmuje szereg finansowych oraz niefinansowych wskaźników. Jednak nie ma jednego konkretnego zestawu, który można by wykorzystać w każdej firmie. Kluczowe wskaźniki efektywności powinny być zawsze dobierane indywidualnie w zależności od potrzeby, najlepiej przez specjalistę, który rozumie i potrafi tworzyć skuteczne kampanie marketingowe.

Konwersja – sprawdź, co dzieje się w Twoim sklepie internetowym

Sprawdzając, czy dana strategia marketingowa została odpowiednio zaplanowana, niezbędne jest mierzenie współczynnika konwersji. Pozwala ona sprawdzić, jak wiele osób odwiedziło Twoją witrynę, jaki czas na niej spędzili czy ile użytkowników dodało coś do koszyka, ale nie ostatecznie nie dokonało zakupu.

Mierzenie tego współczynnika pomaga odpowiednio dostosować strategię marketingową i sprawić, że będziesz sprzedawać więcej, a ilość użytkowników, którzy odwiedzają Twój sklep, będzie wyższa.

Porzuconym koszykom powiedz stanowcze: nie!

Każdy przedsiębiorca na pewno spotkał się z problemem porzuconych koszyków. Ten wskaźnik e-commerce pokazuje, że dzieje się coś złego i należy to jak najszybciej zmienić. Nie można dopuścić do sytuacji, w której użytkownik dodaje coś do koszyka, ale ostatecznie nie zamawia nic.

Warto sprawdzić tutaj jaki procent użytkowników wykonuje takie działanie. Problem może być w trudnym, nieintuicyjnym procesie zakupowym czy związku z małą ilością możliwości dostawy, czy dokonania płatności. Po przebadaniu tego wskaźnika będziesz mógł wprowadzić konieczne zmiany, które pomogą Ci uniknąć problemu porzuconego koszyka.

Kolejnym problemem może być brak ceny przy produkcie lub usłudze, dlatego użytkownik dodaje towar do koszyka, aby sprawdzić, ile finalnie musiałby za niego zapłacić wraz z dostawą. Ważne jest, aby użytkownik wchodzący na stronę od razu mógł zapoznać się z wysokością wszystkich kosztów. Zadbaj o przejrzystość strony oraz łatwą nawigację.

Ruch na Twojej stronie – zadbaj, aby był jak najwyższy

Wiele osób, które prowadzą biznes, nie zdaje sobie sprawy, że może śledzić ilość osób wchodzących na stronę internetową, jak i sprawdzać, jak użytkownicy się na niej zachowywali.

Jest to bardzo ważne, a narzędzie, które pozwolą to zbadać dostępne są w wersji bezpłatnej. W wypadku małego ruchu na stronie należy przeanalizować wszystkie dane i wprowadzić poprawki lub zainwestować w płatne reklamy Google Ads lub Facebook Ads. Warto także dowiedzieć się skąd użytkownicy dowiedzieli się o Twoim sklepie internetowym – czy było to organiczne wyszukiwanie, czy płatne banery reklamowe.

Jeśli Twoja witryna notuje niską liczbę odwiedzających to możliwe, że mało kto wie, że Twoja firma w ogóle istnieje. W tym wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie inwestycja w pozycjonowanie lub płatne banery reklamowe, które przyciągną nowych użytkowników na Twoją stronę.

Czasem może zdarzyć się również tak, że mimo ogromnego ruchu na Twojej stronie Klientów, którzy zdecydują się dokonać zakupów jest bardzo mało. Może to wynikać z nieodpowiedniego dobrania kanału reklamy czy nieprawidłowego wybrania grupy docelowej.

W przypadku problemów związanych z ruchem na platformie e-commerce warto rozważyć przeprowadzenie audytu, który wykaże błędy na niej i pozwoli na ich eliminację, co przełoży się nie tylko na większy ruch, ale także na większą sprzedaż.

Wartość zamówienia

Kolejnym ze wskaźników, który powinien zostać zbadany jest średnia wartość zamówienia (Average Order Value) w Twoim sklepie. Jest to kwota, którą przeciętny klient średnio wydaje w Twoim sklepie. Można ją łatwo obliczyć dzieląc łączne przychody przez liczbę przyjętych zamówień.

Jest to dla Ciebie cenna informacja, która może pomóc Ci zwiększyć sprzedaż. Czasem zdarza się tak, że użytkownik będzie chciał od Ciebie zakupić dany produkt i zobaczy, że niewiele brakuje mu do darmowej dostawy, więc zdecyduje się dobrać coś do niego. Ważne, aby użytkownik już na początku wiedział, od jakiej kwoty jest darmowa wysyłka.

Dobrym rozwiązaniem jest również stworzenie pakietów Twoich produktów, które będą w niższej cenie niż kupowane osobno. Połącz produkty najbardziej popularne z tymi, które cieszą się mniejszą popularnością i ciesz się ze zwiększonej sprzedaży.

ROI – wskaźnik zwrotu z inwestycji

ROI (z ang. return on investment) to wskaźnik, który informuje o efektywności inwestycji. Dzięki niemu możemy ocenić skuteczność działań marketingowych. Wyliczając ten wskaźnik, możemy sprawdzić kwotę zwrotu z określonej inwestycji w stosunku do jej kosztów.

W wypadku tego wskaźnika należy jednak wziąć pod uwagę różne zmienne, które mogą wpłynąć na jego wysokość m. in. sezonowość czy wahania zysków. Im wyższy wskaźnik ROI, tym większa rentowność inwestycji. Kiedy kapitał włożony w działania znacznie przewyższa zysk, to jest to jasny znak, że inwestycja była nieopłacalna.

Wartość życia klienta (CLV)

Wartość życiowa Klienta jest bardzo ważnym wskaźnikiem. Jest to suma przychodów, jakie dany Klient generuje dla firmy przez cały okres trwania relacji. Najczęściej wskaźnik ten oblicza się dla okresu wynoszącego 12 miesięcy.

Monitorowanie tego wskaźnika pomoże Ci sprawdzić zachowania klientów, zmierzyć poziom i jakość relacji na linii firma – klient. Pomoże także przy obliczaniu prognoz dotyczących wartości życiowej Klienta na kolejne okresy, przez co możesz tworzyć skuteczne plany marketingowe czy lojalnościowe, które pomogą Ci uzyskać nowych Klientów i zatrzymać tych, którzy dokonali już zakupów w Twoim sklepie internetowym.

Wskaźniki e-commerce – dlaczego warto je badać i analizować?

Badanie KPI w e-commerce ma ogromne znaczenie. Samo mierzenie tych czynników nic nie da, jeśli nie będziesz umiał wyciągać z nich wniosków, po których wykonasz optymalizację swojego e-biznesu. Ciągłe wprowadzanie zmian zdecydowanie poprawi sprzedaż Twoich produktów oraz usług.

Nie wiesz jak badać wskaźniki e-commerce, aby zwiększyć sprzedaż? Napisz do nas!

Badanie wskaźników w Twoim sklepie może często być trudne i czasochłonne. Dodatkowo należy umieć dobrze je interpretować i na ich podstawie wprowadzać zmiany. Jeśli nie masz czasu na ich badanie to skontaktuj się z naszym Działem Marketingowym, który przygotuje dla Ciebie najlepszą na rynku ofertę, dostosowaną do Twoich potrzeb oraz oczekiwań.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
MinisterstwoReklamy