Po co analizować konkurencję w SEO?
Przeprowadzenie analizy konkurencji w SEO jest bardzo ważnym działaniem. Jesteśmy w stanie sprawdzić strukturę linkowania, pozycje na wybrane słowa kluczowe czy porównać ceny produktów.
Pomoże to stworzyć strategię marketingową, która przyczyni się do wzrostu ruchu na Twojej stronie internetowej, co przełoży się na lepsze zyski dla Twojej firmy.
Oczywiście tylko i wyłącznie w takim wypadku, jeśli nie będą to tylko wejścia na Twoją stronę, ale również dokonanie zakupu, a będzie to możliwe w przypadku dostosowania witryny, w taki sposób, aby znalazły się na niej tylko te osoby, które rzeczywiście są zainteresowane proponowanymi przez Ciebie usługami czy produktami. Bardzo ważne jest poznanie słabych i mocnych stron, aby móc opracować odpowiednią strategię SEO.
Co to jest analiza konkurencji w kontekście SEO?
Aby zrozumieć każdego przeciwnika, to najpierw należy go poznać. Analiza konkurencji jest świetną okazją do tego. Te działania pomogą nam sprawdzić, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się konkurencja czy jakie błędy popełnia.
Możemy dokładnie prześledzić content dostępny na stronie oraz sprawdzić jakość treści. Ucząc się na ich błędach, możemy wykonać skuteczne pozycjonowanie, które umożliwi nam osiągnięcie wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Specjaliści SEO swoją pracę rozpoczynają od przeprowadzenia audytu na Twojej stronie internetowej, jak i wykonują analizę konkurencji, aby jak najlepiej przygotować optymalizację witryny. Istotne jest, aby cały czas monitorować działania konkurencji.
Dlaczego warto przeprowadzić analizę konkurencji?
Analiza konkurencji może dostarczyć Ci wiele cennych informacji, które później zostaną wykorzystane w działaniach SEO. Jest to oszczędność czasu, ponieważ dostajesz gotowe zestawienie słów kluczowych, na które pozycjonuje się konkurencja oraz możesz prześledzić, jak wygląda linkowanie danej firmy. Ważne jest, aby nie wykonywać dokładnie takich działań jak konkurencja.
Nie należy też kopiować treści, ponieważ te działania mogą przyczynić się do zaniżenia Twojej pozycji niż jej podniesienia. Możesz także uzyskać informację na temat tego, czy powinieneś prowadzić bloga firmowego. W wielu firmach z tego miejsca pochodzi bardzo wiele konwersji na stronie głównej lub sklepie.
Narzędzia do analizy konkurencji
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które pomogą w analizie konkurencji. Część z nich jest bezpłatna, jednak za większość należy zapłacić.
Najlepsze i najpopularniejsze narzędzia do analizy konkurencji
to:
- Senuto;
- Semstorm;
- Ahrefs;
- SEMrush;
Senuto
Senuto pozwala sprawdzić między innymi, na jakie słowa kluczowe widoczna jest dana witryna. Możesz także zobaczyć, ile z tym fraz znajduje się w TOP3 czy TOP10. Można również prześledzić, na jakie frazy witryna wzrosła lub spadła w ostatnim czasie.
Semstorm
Za pomocą tego narzędzia możesz doskonale prześledzić działania konkurencyjnej firmy. Wykorzystując go możesz wykonać porównanie swojej strony do strony konkurenta. Jedną z ciekawych funkcji jest możliwość wpisania adresu swojej firmy i sprawdzenia, z jakimi firmami konkurujemy. Ułatwi więc nam to czas, który musielibyśmy przeznaczyć na ręczne ich szukanie.
Ahrefs
Wykorzystując to narzędzie SEO, możemy dowiedzieć się między innymi o ruchu organicznym, płatnym oraz linkach zwrotnych. Co ważne te dane nie muszą dotyczyć tylko naszej witryny, ale również konkurencji. Wystarczy wpisać adres URL, aby narzędzie dostarczyło nam potrzebnych informacji. Rank Tracker zaś pozwala na sprawdzenie rankingu danej strony oraz porównanie jej z konkurencją. To działanie może dać nam obraz tego, co robimy dobrze, a co źle związku z SEO naszej witryny.
SEMrush
W tym narzędziu możesz łatwo i szybko dowiedzieć się jaki ruch generuje Twoja konkurencja z wyszukiwania organicznego, jak i płatnego. Sprawdzisz również ilość linków zwrotnych czy znajdziesz słowa kluczowe, na które się pozycjonuje.
Analiza konkurencji – jak to wygląda w praktyce?
Na samym początku powinieneś znaleźć firmy, które są przybliżone do Twojej działalności.
Analiza konkurencji pod kątem SEO
wymaga doświadczenia i wiedzy z tej dziedziny. Należy przeprowadzić wstępny research, podczas którego musisz znaleźć firmy, które znajdują się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jedna z możliwości wykonania takiego działania jest wykorzystanie najpopularniejszej w Polsce i nie tylko przeglądarki Google. Wystarczy, że wpiszesz nazwę produktu czy usługi, którą sam proponujesz, aby znaleźć interesujące Cię firmy. Dodatkowo wiele agencji marketingowych korzysta z dostępnych na rynku narzędzi.
Najpopularniejsze to wspomniany wcześniej Ahrefs, który pomaga na analizę źródeł ruchu organicznego u konkurencji. Narzędzie to jest także w stanie sprawdzić linkowanie danej strony internetowej, jeśli tylko nie są one zablokowane dla botów. Nie bez znaczenia są także treści, które znajdują się na danej witrynie.
Sprawdź, czy Twoja konkurencja nie ma lepszych opisów produktów, czy usług, które nie wpływają tylko na pozycję strony internetowej, ale również zachęcają do zakupów użytkowników, którzy ją odwiedzą.
Analiza konkurencji wykonana – co dalej?
Po przeprowadzonej analizie konkurencji, w zależności czy posiadasz już stronę, czy istnieje ona już wiele lat, należy wprowadzić wszelkie optymalizacje. Wybór odpowiednich słów kluczowych, napisanie contentu, czy stworzenie profilu linków to konieczne działania. Podczas tym prac należy pamiętać, aby nie kopiować dokładnie tego samego, co wykonała konkurencja, ponieważ może to przynieś przykre konsekwencje.
Analiza konkurencji w SEO oraz wyciągniecie odpowiednich wniosków to skomplikowany proces, który powinien być przeprowadzony przez specjalistów. Ważne, aby stworzyć odpowiedni długoterminowy plan działania, ponieważ pozycjonowanie SEO nie jest procesem, którego skutki możemy zobaczyć z dnia na dzień.