Pozycjonowanie i reklamy Adwords to jedne z najlepszych sposobów na zwiększenie sprzedaży w Twoim sklepie internetowym, czy w firmie oferującej usługi. Czym różnią się od siebie te rozwiązania, które jest lepsze dla Twojej działalności? Od czego lepiej zacząć od reklamy płatnej, czy pozycjonowania?
SEO i PPC, czym są?
Obydwa można zdefiniować, jako działania, które mają doprowadzić do wzrostu Twojej sprzedaży. Każde z nich można zacząć realizować od razu na początku Twojej działalności. Obydwa mają też swoją cenę, ale ich efekt jest inaczej rozłożony w czasie.
Warto też pamiętać, że obydwa są w dużej mierze oparte o słowa kluczowe. Pozycjonujemy strony na określone frazy kluczowe. Reklamy również pojawiają się w odniesieniu do konkretnych słów kluczowych.
Pozycjonowanie
To działania, które mają na celu osiągnięcie wysokiej pozycji danej witryny w wyszukiwarce internetowej. Wysokiej naturalnej pozycji – czyli takiej nie z reklam. Pozycja w wyszukiwarce nie jest płatna. To, które strony powinny znaleźć się wysoko, oblicza algorytm Google. Wiemy, jakie czynniki wpływają na pozycję. SEO to właśnie ich poprawianie.
Zdecydowana większość SEO to tzw. content marketing – tworzenie treści, które będą atrakcyjne dla użytkownika. Często o charakterze informacyjnym, czy poradnikowym. Google „widzi” tego rodzaju treści, jako wartościowe – dlatego strony zawierające je zajmują wysokie pozycje.
Druga część medalu to optymalizacja strony i link building. Jeśli Twoja strona jest sprawna technicznie, szybko się ładuje i jest czytelna, uzyska lepsze pozycje. Z kolei link building to działania, które mają za zadanie pokazać, że Twoja strona jest wartościowa. Chodzi po prostu o to, jak wiele zewnętrznych portali prowadzi do Twojej strony. Niestety, ale liczy się też jakość takich odniesień.
Ostatnim czynnikiem są wszelkiego rodzaju opisy na Twojej stronie. Niespodzianka – algorytmy Google też je czytają – nie tylko Twoi klienci. Zadbanie o odpowiedni słowa kluczowe i długość treści ma olbrzymie znaczenie dla pozycji witryny.
Hipotetycznie o każdy z tych aspektów możesz zadbać samemu, co czyni ten sposób bezpłatnym. Rzeczywistość bywa jednak nieco inna. Do SEO potrzebny jest czas, a prowadząc firmę, nie zawsze może go starczyć. Pisanie treści i linkowanie zajmuje bardzo dużo czasu. Ponadto, niekoniecznie będziesz mieć dostęp do narzędzi, które to wszystko ułatwiają.
Pozycjonując się z agencją, najczęściej możesz liczyć na audyt treści, a także stałe działania, które będą mieć na celu poprawę pozycji Twojej strony. Agencja często zajmie się tworzeniem treści, poprawą optymalizacji działania strony i będzie prowadzić działania związane z linkowaniem. Podstawowym celem jest zadbanie o cały content strony.
SEO zaczyna przynosić wyniki dopiero po pewnym czasie. Najczęściej przez pierwsze trzy miesiące działań występuje ogólna posucha. Ruch nie wzrasta. Dopiero po tym czasie kolejne efekty zaczynają być widoczne. Z czasem efekty są coraz lepsze, nawet jeśli nie zwiększasz wydatków na stałe działania SEO. Ruch na stronie poprawia pozycję, więc to samonapędzające się koło.
Reklamy PPC (adwords)
Reklamy w Google w przeciwieństwie do pozycjonowania są płatne przez cały czas. Mówiąc konkretniej, płacisz za każde kliknięcie Twojej reklamy. Warto też pamiętać, że nie ma znaczenia, czy to kliknięcie doprowadzi ostatecznie do zakupu. Reklamy PPC działają na dość prostej zasadzie.
Przygotowujesz reklamy, wybierasz słowa kluczowe i dajesz Google znać, ile jesteś gotowy zapłacić za kliknięcie. Następnie na podstawie zaoferowanych cen Twoja reklama pojawia się w odpowiednim miejscu. Liczy się też kilka dodatkowych czynników, które składają się na tak zwany wynik jakości.
Ma na niego wpływ to, czy istnieje zgodność pomiędzy treścią reklamy a stroną, na którą ta reklama prowadzi. Kolejny czynnik to współczynnik odbić od strony (czyli to, czy użytkownicy po kliknięciu reklamy szybko wracają do wyszukiwania). Liczy się też CTR, czyli współczynnik określający to, jak wiele osób, które zobaczą Twoją reklamę w Ads i kliknie ją.
To, jak wiele osób trafi na Twoją stronę dzięki kampanii, zależy w dużej mierze od jej budżetu. Musi być odpowiednio wysoki, żeby generować kliknięcia. Ale jego wartość to nie wszystko – musi zostać odpowiednio rozdysponowany. Trzeba sprawdzać, które z naszych reklam prowadzą do konwersji, zwiększać na nie budżety i poprawiać inne.
Reklamy w Google pozwalają też na pewną precyzję, której nie ma pozycjonowanie. Pozycjonowana strona pojawia się wszędzie u każdego na dane hasło. Niekoniecznie natomiast tym osobom, które dokonają zakupu produktu, czy usługi.
Promowanie się w wyszukiwarce ma pewne granice – dany budżet nie pozwoli Ci w nieskończoność zwiększać liczby klientów. Żeby zwiększyć efekty, często trzeba zwiększyć budżet. Ponadto trzeba się też liczyć z tym, że ten typ promowania w pewnym stopniu ogranicza dostępnych dla Ciebie klientów. Wielu internautów celowo pomija reklamy, przechodząc wprost do wyników organicznych. To tzw. ślepota banerowa, która dotyka wszelkich form reklamy.
Dopiero zaczynam działalność, co wybrać?
Oczywiste jest, że początek działalności firmy w internecie jest dość ciężki. Często trzeba liczyć się z ograniczonym budżetem, a zdobycie nowych klientów jest warunkiem do przetrwania. Jak wcześniej wspomnieliśmy, SEO przynosi efekty dopiero po czasie. Innymi słowy, minie odrobina czasu, zanim ktoś w naturalny sposób trafi na Twoją stronę.
Czyli lepiej postawić na reklamy PPC?
I tak, i nie. Dobrze przygotowana kampania pozwoli Ci od razu znaleźć klientów. Pozwoli też zweryfikować, czy z Twoją stroną internetową jest wszystko w porządku. Kliknięcia i zakupy na pewno pojawią się bardzo szybko, ale niestety pojawi się też stagnacja. Pozostając przy tym samym budżecie nie ma co liczyć na to, że dojdzie do jakichś wielkich wzrostów. Jeden zakup z reklamy najprawdopodobniej nie pozwoli Ci też zatrzymać klienta na stałe.
Po kilku miesiącach, kiedy osiągasz już zyski, wskazane jest zacząć też działać z SEO. Być może koszty na początku wydadzą Ci się przesadnie duże, a efektów nie będzie od razu, ale zdecydowanie warto czekać.
Pozycjonowanie już po kilku miesiącach przynosi znaczne efekty, co prawda osiągnięcie pierwszych pozycji zajmuje dużo czasu, ale z czasem pojawią się efekty. Ponadto nawet nie zwiększając budżetu na SEO, wyniki rosną wraz z czasem.
Wysoka pozycja w wyszukiwarce prowadzi do konwersji jeszcze częściej niż płatna reklama. Za to połączenie obu to wprost droga do sukcesu. Wysoka pozycja dodatkowo zapewnia Twojej stronie wiarygodność. SEO buduje Twoją markę razem z reklamami.
Czy są sytuacje, w których lepiej całkowicie porzucić SEO?
Jeśli zależy Ci na długotrwałym działaniu i budowaniu marki, to nie, nie ma takich. Co jednak, jeśli to nie jest Twoim celem?
Wiele sklepów internetowych obecnie działa tylko na podstawie reklam z Google i Facebooka. Żeby to było możliwe na dłuższą metę, konieczne może być zwiększanie budżetu, chyba że rozwój nie ma większego znaczenia. Na takie działania najczęściej decydują się firmy, które posiadają na swoich produktach dużą marżę. Czyli przede wszystkim sklepy sprzedające odzież, czy elektronikę z Azji.
W takiej sytuacji zbudowanie marki nie zawsze jest możliwe, więc podejmowanie się tylko i wyłącznie reklam może być bardzo skuteczne i przynosić znaczne zyski.
Czy można zrezygnować z reklam płatnych i postawić tylko na SEO?
Tutaj również możemy powiedzieć, że w pewnych określonych warunkach jest to możliwe, ale z całą pewnością niekoniecznie korzystne.
Efekty SEO są widoczne po kilku miesiącach. Jeśli działasz w branży, w której nie ma dużej konkurencji, to możliwe, że uda Ci się szybko osiągnąć wysokie pozycje. Z drugiej strony, jeśli chcesz działać w branży, w której już jest bardzo wiele firm, to istnieje spora szansa, że Twoja konkurencja też się pozycjonuje. Co to oznacza? Że osiągnięcie dobrych efektów zajmie więcej czasu.
Być może już udało Ci się to zauważyć, ale nawet największe sklepy internetowe (które osiągają już wysokie pozycje organiczne) w dalszym ciągu utrzymują płatną reklamę. Dlaczego? Bo płatna reklama pozwala docierać do Twojego klienta cały czas, nie tylko wtedy, kiedy szuka.
Często bywa, że Twój potencjalny klient, jeszcze nie wie o tym, że potrzebuje Twojego produktu albo nie wie, jak się nazywa. Bez reklamy po prostu na Ciebie nie trafi. Ponadto stosowanie reklam PPC i PPV (takich jak Facebook Ads), pozwala tworzyć bardzo efektywne lejki sprzedażowe. Płatna reklama pozwoli Ci też na remarketing – w końcu dobrze byłoby zatrzymać klienta u siebie, a nie oddać go konkurencji.
SEO to dużo konwersji, ale ciężko bronić się tylko nim, gdy wszyscy inni się reklamują.
Pozycjonowanie a reklamy PPC porównanie
Tutaj porównamy bezpośrednio obydwa rozwiązania.
Cena SEO i reklam w Google
Cena pozycjonowania i reklam w Google znacznie się różni. Bierze się to z zupełnie innego sposobu rozliczania. Cena SEO najczęściej będzie stała, a uzyskiwane efekty będą się zmieniać w czasie. Z kolei w przypadku reklamy w Google Ads, cena będzie zależała od tego, jakie wyniki chcesz osiągnąć. W przypadku obydwu rozwiązań duży wpływ na koszt będzie też mieć to, jaką masz konkurencję i jak obecnie wygląda Twoja strona.
W Google Ads cena każdego słowa kluczowego zależy od tego, jak wiele osób chce się na nie reklamować i jakie ceny oferują. Część fraz dochodzi nawet do abstrakcyjnych kilkudziesięciu złotych za kliknięcie – warto jednak napomknięć, że dotyka to przede wszystkim usług.
Z kolei w przypadku SEO, cena będzie zależeć od tego, jak wielu Twoich konkurentów już się na nie zdecydowało i od tego, jak szybkich efektów oczekujesz. Duże znaczenie ma też skala Twojego sklepu. Na im więcej fraz chcesz się pozycjonować, tym więcej Ci przyjdzie zapłacić (do pewnego pułapu).
Zwrot z inwestycji
W przypadku kampanii Google Ads to bardzo prosta kalkulacja. Wystarczy skorzystać ze wzoru.
ROAS = przychód z reklamy / koszt reklamy * 100
Zwrot z inwestycji w PPC jest bardzo szybki i nie powinien się zmieniać w czasie, bez zmiany budżetu. Wręcz przeciwnie, wraz z czasem, aby osiągnąć te same efekty, konieczne może się okazać zwiększenie budżetu – konkurencja nie śpi. Mimo wszystko atrakcyjny jest linowy zwrot z inwestycji, który jest stały i w miarę przewidywalny.
Z drugiej strony reklamy tego typu nie mają znacznego wpływu na wizerunek. To spora wada dla każdego, kto chce działać długo.
Jeśli chodzi o SEO to zwrot z inwestycji jest nieco nierówny. W przeciwieństwie do Ads, na samym początku nie będzie znacznych efektów, jednak później zaczną się pojawiać wprost lawinowo. Ponadto wraz z czasem, działania SEO robią się coraz bardziej opłacalne – podtrzymywanie wysokiej pozycji wymaga mniejszych nakładów finansowych, niż jej zdobywanie. Dodatkowo efekty SEO utrzymują się długi czas nawet po zaprzestaniu dalszego pozycjonowania, wyszukiwarka jest dość konserwatywna w sposobie wyboru pozycji.
Trudność implementacji
Kampania w Google Ads jest zdecydowanie prostsza w samodzielnej implementacji niż pozycjonowanie. Wymaga stosunkowo mniej czasu i wiedzy. Prowadzenie PPC w nieodpowiedni sposób w najgorszym wypadku doprowadzi Cię do nieefektywnego wykorzystania budżetu, przez zły wybór grupy docelowej, czy słów kluczowych.
W przypadku SEO podjęcie nieodpowiednich działań może mieć przeciwny efekt do zamierzonego. Czyli sprawi, że Twoja strona zajmie niższe pozycje albo nawet zostanie uznana przez algorytm Google za SPAM i nigdy nie pojawi się w naturalnych wynikach.
Z tego też powodu, jeśli koniecznie chcesz próbować tych działań na własną rękę, to chociaż w przypadku pozycjonowania dobrze jest skorzystać z pomocy specjalistów. Specjalistów należy też weryfikować. Sposoby pozycjonowania cały czas się zmieniają, a działanie, które było korzystne dla SEO 3 lata temu, dziś może już być szkodliwe.
Budowanie marki
W przypadku SEO sprawa jest dość oczywista – wysoka pozycja w wyszukiwarce, to szybka droga do zaufania dla Twojej marki. Jeśli chodzi o PPC jest nieco inaczej. Wiele osób nigdy nie decyduje się na zakup produktów z reklamy i od razu przechodzi do naturalnych wyników. Warto jednak tutaj wyjaśnić pewną rzecz, o której zapomina wiele osób, które dopiero zaczynają promować się w sieci.
Nawet jeśli część osób ominie Twoją reklamę, to w Google Ads za nią nie zapłacisz. Z tego powodu nie będzie to marnowaniem budżetu. Ponadto specjaliści SEM mają dostęp do narzędzi, które pozwalają przypuszczać, jak wiele osób trafi i kliknie Twoją reklamę, jeszcze zanim zacznie ona działać.
Dla budowania marki warto również zainteresować się reklamami w mediach społecznościowych – jeśli zadbanie o rozpoznawalność jest Twoim głównym celem, to może się zdarzyć, że lepiej będzie postawić na reklamę na Facebooku.
Facebook Ads pozwalają budować wizerunek szczególnie w przypadku remarketingu (ponownej sprzedaży klientowi, który już wcześniej trafił i skorzystał z Twojej oferty). W innych przypadkach praktycznie jej nie ma. Pierwsza pozycja reklamy świadczy jedynie o tym, że najwięcej za nią zapłacone. Nie tak, jak w przypadku naturalnych wyników, gdzie pozycja wywołuje zaufanie.
Podsumowanie
Obydwa działania mają swoje wady i zalety. Jak łatwo zauważyć w pewnym stopniu są swoimi przeciwieństwami. Co to dla nas oznacza? Że najlepiej stosować oba sposoby. Pozycjonowanie kompensuje wady Adsów, a reklamy PPC wady SEO.
Nie jest konieczne natychmiastowe stosowanie obu metod, ale nie należy mieć wątpliwości co do tego, że prędzej czy później bardziej opłaci Ci się stosowanie obu metod jednocześnie – nawet kosztem zmniejszenia budżetu jednej z metod. Dywersyfikacja działań promocyjnych pozwoli Ci też uniknąć niemiłych niespodzianek i zapewni, że zawsze będziesz zdobywać klientów z jednego ze źródeł.
Dalej nie wiesz na co się zdecydować? Zapraszamy do kontaktu z naszym doradcą klienta – z całą pewnością z jego pomocą uda Ci się wybrać rozwiązanie, które przyniesie Twojej działalności wielkie zyski.