Lead generation to popularna, lecz czasem pomijana metoda działań promocyjnych w internecie, do której sporo osób podchodzi z pewnymi wątpliwościami. W rzeczywistości jest to doskonały i skuteczny sposób na sprzedaż oraz pozyskiwanie wartościowych klientów dla naszej maki.
W tym wpisie dowiesz się czym jest lead generation oraz poznasz 6 sposobów, na jakie można pozyskiwać leady — zarówno te sprawdzone, popularne jak i te bardziej zaawansowane oraz złożone.
Czym jest lead generation?
Lead generation to generowanie zainteresowania i konkretnych zapytań dotyczących oferty marki, usług czy produktów danej firmy. Jest to zatem strategia digital marketingowa polegająca na nawiązywaniu relacji z potencjalnymi klientami a następnie pozyskiwaniu wartościowych kontaktów. Leady mogą przybierać formę adresów e-mail, danych kontaktowych czy liczby bezpośredniej interakcji z marką. Głównie wykorzystuje się je do pozyskiwania finalnych klientów i sprzedaży produktów przez konkretne czynności. Cały proces pozyskiwania leadów, czyli osób zainteresowanych naszą marką dzieli się głównie na dwie części — zainteresowanie danej osoby marką oraz przekonanie jej do zakupu. Nawiązanie kontaktu i przesłanie nam danych rokujących klientów w celu sprzedaży może odbywać się na kilka sposobów.
W praktyce lead generation to zbieranie i pozyskiwanie kontaktów oraz budowanie grupy potencjalnych odbiorców, którzy wkrótce zamienią się w klientów. Działania lead generation powinny być też skalowalne oraz optymalizowane, aby można było skutecznie prowadzić je na dużą skalę i robić to w dostosowany do naszej marki sposób.
E-mail marketing czyli mailingi i newslettery
Pierwszym i najbardziej typowym sposobem na pozyskanie leadów jest szeroko pojęty e-mail marketing. Może być to zwykły mailing lub wysyłanie newslettera. Oba te rozwiązania łączy jednak fakt, iż zgody na otrzymywanie e-maili reklamowych muszą być pozyskiwane w legalny i przejrzysty sposób. Aby stworzyć bazę kontaktów do potencjalnych klientów w ten sposób, możemy promować zapisanie się np. newslettera w zamian za darmowego e-booka lub inne profity. Możemy też prosić na stronie www i w innych miejscach o pozostawienie danych w celu dostarczenia ciekawych ofert i aktualności. Pozyskiwanie leadów w ten sposób daje możliwości działania na bardzo szeroką skalę np. wykorzystując specjalne, automatyczne programy mailingowe. Same wiadomości zawierające konkretne informacje np. odnośnie naszych produktów czy usług, które dotrą do osób wstępnie zainteresowanych, przy dużej liczbie odbiorców nawet z małym współczynnikiem otwarć i konwersji mogą być bardzo skutecznym sposobem na pozyskiwanie klientów.
Lejki sprzedażowe
Lejek sprzedażowy to ścieżka działań marketingowych ułożonych etapami, mająca na celu ”odsianie” klientów najbardziej zainteresowanych naszym produktem z dużej puli pozyskanych leadów. Na ścieżce pozyskiwania klienta najczęściej znajduje się 4–5 etapów. Są one ułożone od ogółu do szczegółu. Znasz to z plastyki w szkole i opisywania obrazów, prawda? 🙂
Pierwszym etapem jest dotarcie do potencjalnych klientów np. poprzez kampanie Google Ads czy Facebook Ads z zastosowaniem szerokiego targetowania. Kolejnym krokiem jest przedstawienie oferty, a następnie zainteresowanie odbiorców korzyściami tejże oferty. Dalszym krokiem jest uzyskanie danych i nawiązanie kontaktu oraz sprzedaż i obsługa posprzedażowa. Lejek sprzedażowy pomaga wybrać z dużego grona potencjalnych klientów te osoby, które z największym prawdopodobieństwem skorzystają z naszej oferty. To właśnie skupienie się na nich, da nam dużą skuteczność działań marketingowych oraz pozwoli efektywnie wykorzystać budżet promocyjny.
SEO
SEO czyli dostosowanie strony www do wyszukiwarek internetowych to jeden z najlepszych sposobów na pozyskiwanie wartościowych leadów. Na stronie www możemy przedstawić naszą ofertę w taki sposób, aby zainteresować odbiorcę. Możemy zrobić to też w dokładny i jakościowy sposób. Osoby odnajdujące naszą stronę w Google zazwyczaj nie bez powodu szukają informacji, a często jest to potrzeba zakupu. Samo założenie i pozycjonowanie strony www nie jest trudne i możesz zlecić je nam. Dodatkowym plusem jest korzystny koszt pozyskania jednego klienta czy częściowa pasywność pozyskiwania leadów. Najważniejszym elementem dostosowania strony jest również zamieszczenie przejrzystego formularza kontaktowego na stronie głównej i podstronach – bez tego ani rusz!
Social media
Ważnym obecnie sposobem na pozyskiwanie leadów są social media. To miejsce, gdzie przebywa duża ilość potencjalnych klientów z różnych branż i kategorii. Pozyskiwanie leadów na portalach społecznościowych będzie polegało na prowadzeniu ciekawego profilu, aktywności na grupach, publikowaniu contentu, organizowaniu wydarzeń, publikowaniu e-booków i treści, publikowaniu case study czy wdrażaniu social sellingu. Poprzez te metody możemy nawiązać kontakt i pozyskać klienta na portalu, na którym wydawałoby się spędzamy jedynie czas wolny ze znajomymi. Zaskakujące prawda?
Content marketing
Jakościowym sposobem na pozyskanie leadów jest content marketing. Marketing treści polega na publikowaniu w sieci przydatnych materiałów sygnowanych naszym logiem i w ten sposób przyciąganiu do marki odbiorców. Tak wygenerowane leady będą wartościowe ze względu na sposób ich pozyskania. Jeśli dasz odbiorcom ciekawe informacje, wzbudzisz w nich zainteresowanie i zaangażowanie, więc będą bardziej skłonni skorzystać z Twojej oferty. Dobrowolne pozostawienie danych i nawiązanie kontaktu będzie w większości przypadków oznaczało realną chęć zakupu produktu i skorzystania z oferty.
A może marketing przychodzący?
Inbound marketing to również ciekawa propozycja odnoście strategii lead generation. Jest to marketing przyzwolenia, który polega na zwiększaniu naszej widoczności w sieci w taki sposób, aby klienci mogli łatwo nas odnajdywać, a następnie nawiązywać kontakt z nami. Warto rozważyć ten sposób pozyskiwania leadów, gdyż nie jest nachalny, a obecnie odbiorcy poszukują wartościowych informacji o produktach i usługach. Jeśli zatem dostarczymy im ich oraz zaprezentujemy w jakościowy sposób naszą markę, duża część z nich będzie chciała zostawić swoje dane i nawiązać długotrwały kontakt sprzedażowy.
Przeczytaj też: Typy i rodzaje reklam internetowych – jak wybrać właściwy sposób promocji online?
Skorzystaj z naszych usług
Jeśli zainteresowała Cię i przekonała strategia lead generation i chcesz promować się w taki sposób, skontaktuj się z nami. Jesteśmy doświadczoną agencją posiadającą szeroką ofertę oraz kompetentny zespół specjalistów. Do każdej współpracy podchodzimy w indywidualny sposób, zapewniając efektywne i skutecznie działania. Jesteśmy do Twojej dyspozycji!