Prowadzenie własnej strony internetowej i pozyskiwanie ruchu organicznego to bardzo satysfakcjonujący proces. Samodzielny napływ klientów niejednokrotnie wiąże się ze wzrostem sprzedaży. Często jednak chcemy wiedzieć, spod jakich fraz trafiają do nas klienci z Google i czym są najbardziej zainteresowani, odnajdując naszą witrynę.
Wiedza ta może nie tylko zaspokoić naszą ciekawość, ale też i pomagać rozwijać serwis oraz wykorzystywać jego potencjał. Jak zatem sprawdzić jak trafiają do nas klienci z wyszukiwarki Google? Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek!
Google Search Console i słowa kluczowe
Pierwszym miejscem, gdzie możemy sprawdzać słowa kluczowe, z jakich uzyskujemy ruch organiczny dla naszej witryny, jest Google Search Console. Jest to darmowe narzędzie Google służące do zarządzania witryną podczas pozycjonowania oraz sprawdzania informacji o niej. Aby korzystać z Google Search Console i poznać frazy, spod jakich pozyskujemy ruch na stronę, należy sparować narzędzie ze stroną — najlepiej jest zrobić to od razu po jej założeniu.
Słowa kluczowe, pod jakimi widoczna jest nasza strona w sieci możemy sprawdzić przechodząc do odpowiedniego modułu w GSC. Na początku, należy wybrać moduł Skuteczność i wybrać pierwszą zakładkę Zapytania. Tuż pod graficznym wykresem aktywności naszej strony zostanie utworzona lista fraz i słów kluczowych, pod którymi jesteśmy widoczni w Google. Jest to dość uboga statystyka, ale zawierającą to co najważniejsze – czyli słowa, z jakich pozyskujemy ruch. W ten sposób możesz poznać je bardzo prosto i sprawdzić podstawowe parametry ruchu na stronie.
Lista składa się z poszczególnych słów kluczowych oraz liczb wyświetleń i kliknięć. Parametr Wyświetlenia odpowiada za wyświetlenia się naszej strony w wyszukiwarce Google, gdy zadawane jest dane pytanie pod konkretną frazą, a parametr Kliknięcia za wejście na naszą stronę internetową.
Google Analytics
Na podobnej zasadzie co Google Search Console działa drugie darmowe narzędzie w naszym zestawieniu — Google Analytics. Jest to główne i podstawowe narzędzie analityczne, z którego korzystamy, prowadząc i pozycjonując naszą witrynę. W narzędziu tym znajdziemy również wykaz fraz, ale z bardziej szczegółowymi i rozbudowanymi statystykami podzielonymi na kilka grup.
Google Analytics 4 – słowa kluczowe, ale nie tylko.
Aktualizacja do Google Analytics 4 (GA4) wprowadza nowy sposób analizy słów kluczowych, co ma istotny wpływ na strategię SEO. Dzięki GA4 można uzyskać bardziej szczegółowe i kompleksowe dane na temat zachowań użytkowników oraz ich ścieżek konwersji. Integracja z Google Search Console umożliwia dokładniejsze śledzenie fraz kluczowych i ich wpływu na ruch oraz zaangażowanie użytkowników, co pozwala lepiej dostosować strategie content marketingowe.
Ponadto GA4 oferuje zaawansowane funkcje analizy predykcyjnej, które pomagają przewidywać, które słowa kluczowe mogą przynieść największe korzyści w przyszłości. To, w połączeniu z ulepszonymi raportami o zachowaniach użytkowników, pozwala na precyzyjniejsze targetowanie i optymalizację treści. Dzięki temu możliwe jest lepsze dopasowanie strategii SEO do dynamicznie zmieniających się potrzeb i oczekiwań użytkowników, co przekłada się na skuteczniejsze pozycjonowanie i zwiększenie ruchu organicznego.
Dzięki Google Analytics możemy uzyskać informacje o frazach, poprzez które pozyskujemy ruch organiczny. W zestawieniu znajdziemy takie dane jak:
- listę fraz, przez które użytkownicy przechodzą na stronę;
- liczbę wejść z konkretnych fraz;
- liczbę nowych użytkowników;
- liczbę odrzuceń;
- średni czas sesji.
Problem ”not provided”
Google Search Console i Google Analytics to dwa podstawowe narzędzia sprawdzania fraz, dzięki którym możemy dowiedzieć się, poprzez jakie frazy pozyskujemy ruch na naszą stronę www. Tyle w teorii. Znając Google, byłoby to zbyt proste, aby tak łatwo uzyskać wszystkie statystyki i wpływać na pozycjonowanie naszej strony. Jeśli już skorzystasz z tych narzędzi zapewne zetkniesz się z problemem ”not provided” czyli słów kluczowych ukrytych. Są to słowa kluczowe i frazy ukryte przez Google, które generują dla nas największy ruch. Zjawisko urywania fraz ma na celu uniemożliwienie manipulowania pozycjonowaniem — a jak wiesz, Google zrobi dużo, aby do tego nie dopuścić. Ukryte słowa kluczowe to frazy dające najwięcej profitów. Posiadają swoje statystyki i… brak nazwy. Z tym zjawiskiem mamy do czynienia od 2011 roku, ale istnieje sposób, aby je obejść i poznać wszystkie frazy — przedstawmy go poniżej.
Keyword Hero czyli płatna alternatywa
Jeśli zetkniemy się z fazami ”not provided” a chcemy poznać wszystkie słowa kluczowe, które generują ruch na stronie możemy skorzystać z płatnego programu Keyword Hero. To serwis wykorzystujący kilkanaście systemów analitycznych oraz rozszyfrowujący frazy na podstawie publicznie dostępnych fragmentów statystyk. W praktyce oznacza to, że możemy jednak poznać wszystkie frazy, przez które użytkownicy przechodzą na naszą stronę www.
Samo skorzystanie z Keyword Hero może być nieco problematyczne, dlatego chcąc poznać dokładnie wszystkie frazy generujące dla nas ruch organiczny, warto udać się do specjalisty. Synchronizacja wymaga posiadania konta Google Search Console, Google Analytics i konta Google. Następnie należy zarejestrować się, wybrać rodzaj abonamentu lub ew. ograniczoną opcję darmowego pakietu. Następne po skonfigurowaniu narzędzi uzyskamy po 24 h listę fraz kierujących ruch na naszą stronę, a założyciele serwisu sugerują, że najbardziej wiarygodne dane pojawią się po ok. miesiącu działania narzędzia.
Porada: Jeśli uzyskasz już informacje o frazach i wiesz jakie słowa kluczowe generują ruch na stronie, warto analizować te statystyki. Jedną z pierwszych analiz, jaką powinieneś wykonać jest sprawdzenie współczynnika klikalności CTR. Jeśli jest on niski, warto upewnić się, czy nasza witryna wyświetla się pod odpowiednimi frazami tematycznymi oraz czy nasza strona jest poprawnie pozycjonowana i znajduje się na wysokich pozycjach w Google. Dla każdego serwisu zadawalający współczynnik CTR będzie inny.
Więcej informacji o analizie witryny przeczytasz w tym artykule: Audyt SEO: 5 powodów, dlaczego Twoja strona wymaga analizy
Skorzystaj z pomocy specjalistów
Ustalenie fraz, które generują dla nas ruch organiczny i poznanie dokładnych statystyk słów kluczowych jest możliwe do przeprowadzenia samodzielnie, ale… jest to dość skomplikowane zadanie. Jeśli zależy Ci na uzyskaniu takiej listy i ustaleniu fraz np. z powodu chęci rozwijania strony właśnie pod nie, zdecydowanie warto udać się do profesjonalnej agencji SEO. Specjaliści pracujący w niej posiadają kompleksową wiedzę oraz narzędzia do ustalenia takiej listy fraz. Wykonają również to zadanie szybciej i efektywniej.
Jeśli prowadzisz swoją witrynę i zależy Ci na poznaniu fraz, poprzez które użytkownicy przechodzą na Twoją stronę, skontaktuj się nami pod podanym numerem telefonu lub adresem e-mail. Z chęcią odpowiemy Ci na wszystkie pytania, a w razie chęci uzyskania pomocy rozpoczniemy działanie. Jesteśmy grupą specjalistów, którzy zajmują się pozycjonowaniem stron od wielu lat. Posiadamy szerokie kompetencje i możliwości działania. Jesteśmy do Twojej dyspozycji!
Narzędzia nie gwarantują odpowiedniego wyboru słów kluczowych
To smutna prawda. Nawet jeśli masz informacje, to bez odpowiedniej wiedzy nie uda Ci się poprawnie pozycjonować Twojego serwisu. Niestety, ale najbardziej popularne słowa kluczowe i treści dobrej jakości nie są magicznym kluczem do sukcesu w SEO. Narzędzia wskazują kierunek, ale nie zastąpią wiedzy z zakresu SEO.
Dobór pozornie „najlepszych fraz” może w rzeczywistości być kiepskim pomysłem. A dlaczego? Już śpieszymy z wyjaśnieniem.
Sama statystyka dotycząca danej frazy tak naprawdę wcale Ci nie pokazuje, czy ta fraza pozwala Ci na osiągnięcie zysków i konwersji. Jedyne, o czym mówią statystyki, to o ilości wyświetleń i kliknięć. I tylko to można stwierdzić bez głębszej analizy na podstawie informacji z narzędzi.
Bez doświadczenia konieczne staje się zgadywanie. Być może wiele osób trafia na Twoją stronę, ale praktycznie nikt nie dokonuje konwersji. Jeszcze większe napompowanie takiego pustego ruchu nie przyniesie niczego, oprócz większego obciążenia serwisu.
Pozycjonowanie powinno prowadzić do wymiernych zysków i tego się należy trzymać. Osoby trafiające na Twoją stronę z popularnych haseł, na które być może się już pozycjonujesz, wcale nie muszą szukać u Ciebie zakupu. Mogą szukać na Twojej stronie informacji, które rzeczywiście zachęcą użytkownika do zakupu, ale u konkurencji.
A czy słowa kluczowe i frazy, które wyglądają na prowadzące do konwersji, zawsze takie są?
Ogólna fraza często nie działa
Żeby pokazać skomplikowanie w wyboru słów kluczowych i ich oceny, przedstawimy prosty przykład. Interesuje Cię fraza „wakacje Egipt”. Twoim zadaniem jest zgadnąć, jaka jest intencja użytkownika, który wpisuje takie hasło w wyszukiwarkę.
- Interesuje go ogólna oferta wycieczek do Egiptu
- Interesują go wycieczki do Egiptu w wakacje
- Interesuje go, co można robić na wakacjach w Egipcie
- Szuka oferty konkretnej wycieczki
- Szuka wycieczek last minute do Egiptu
- Interesują go statystki dotyczące ilości osób zmierzających na wakacje do Egiptu
- Zastanawia się, czy warto tam jechać na wakacje
Teraz możesz powiedzieć, że na pewno chodzi o pierwszą opcję, ale prawda jest inna. Może chodzić o każdą z tych rzeczy. Część tych intencji może faktycznie prowadzić do konwersji, jednak jak pokazuje nasze doświadczenie, najbardziej ogólne słowa kluczowe Google są bardzo niepewne.
Nigdy do końca nie wiadomo, dlaczego użytkownik się pojawia na Twojej stronie. Nie wiesz, jak bardzo jest zdecydowany na zakup. Z tego powodu nie zawsze wybieranie najbardziej ogólnych fraz jest skuteczne. Innymi słowy wybór „najlepszych słów kluczowych” według narzędzi słów kluczowych może być błędem.
Tym co najbardziej pomaga ich uniknąć to doświadczenie i sporo zaangażowania. SEO czasami wymaga czegoś więcej niż sprawdzenia statystyk słów kluczowych. To sprawdzanie, co się faktycznie pojawia w wynikach, co się pojawia na stronach na wysokich pozycjach, dzięki temu łatwiej poznać prawdę.
Czy konkretna fraza jest lepsza?
Zazwyczaj tak, co nie zmienia faktu, że w dalszym ciągu musisz próbować wejść w buty użytkownika. I dać mu dokładnie to czego szuka. Skoro wiesz, jak sprawdzić słowa kluczowe Google to będzie Ci to zdecydowanie łatwiej zrobić.
Przede wszystkim, szczególnie jeśli pozycjonujesz sklep internetowy koniecznie sprawdź, czy dana fraza prowadzi w najpopularniejszych wynikach do podstron konkretnych produktów, czy kategorii. To znaczna różnica.
Warto też eksplorować frazy kluczowe długiego ogona. Być może jeszcze nie ma ich na Twojej stronie a to błąd. Wracając do poprzedniego przykładu, jeśli oferujesz wycieczki do Egiptu, przygotuj treści, które będą odpowiadać potrzebom zdecydowanych klientów, którzy dokonają u Ciebie konwersji.
Tych fraz może jeszcze nie być wcale na Twojej stronie a to znaczny błąd.
Ok, a skąd mam wiedzieć, które frazy jeszcze powinny się znaleźć na mojej stronie internetowej?
To bardzo dobre pytanie i rozwinemy ten temat w następnym akapicie.
Jak sprawić, żeby użytkownicy trafiali jeszcze z innych fraz?
Już wiesz jak sprawdzić słowa kluczowe strony i zbadać ruch strony. Pozostaje teraz znaleźć dodatkowe sposoby, na jeszcze większą poprawę Twoich efektów i Twojej sprzedaży.
Pierwszą drogą jest oczywiście dalsze inwestowanie w słowa kluczowe, dzięki którym osiągasz już zadowalający ruch. Ruch to jednak nie wszystko i pusty ruch nie musi być czymś, na czym powinno Ci zależeć. Może nie przynosić konwersji, co w efekcie sprawi, że Twoje SEO nie będzie się zwracać.
Alternatywa to znalezienie innych fraz. Słów kluczowych Google, których szukają ludzie zdecydowani na konwersje. Poraz kolejny, próby ich zgadywania są nieco bez sensu. Zdecydowanie lepiej skorzystać z odpowiednich narzędzi.
Najbardziej podstawowym jest… sama wyszukiwarka Google. Wpisz interesujący Cię fragment związany z Twoją ofertą i sprawdź, czego szukają Twoi użytkownicy. Jak? Za pomocą „uzupełnień” szukanego przez Ciebie hasła. To świetny i prosty sposób. Dodatkowo darmowy.
Na bardziej zaawansowaną analizę wyników wyszukiwania pozwalają płatne narzędzia, takie jak Answer The Public, Semstorm, czy Senuto. Z ich pomocą poznajemy dokładne liczby dotyczące tego, czego szukają użytkownicy.
Pomagają też dobrać adekwatne słowa kluczowe, które wesprą te, które są już najlepiej prowadzone na Twojej stronie. Pozwala sprawdzić słowa kluczowe dla strony, która ma osiągnąć dobre wyniki.
Ruch na stronie i sprawdzanie słów kluczowych – podsumowanie
Mamy nadzieję, że ten artykuł rozjaśnił nieco wątpilości związane z tematem wyboru odpowiednich słów kluczowych. Zaznaczamy też, że jesteśmy w stanie zrobić to wszystko za Ciebie. Pozycjonowanie nie jest proste i im dłużej będziesz się w tym sprawdzać, tym bardziej się z nami zgodzisz.
Wiemy, jak sprawdzić słowa kluczowe, które przyniosą Ci konwersje i pozwolą Ci osiągnąć znaczne zyski. Ministerstwo Reklamy to specjaliści pozycjonowania. Umów się z naszym konsultantem na rozmowę i zwiększ swój ruch w optymalny sposób.