W jaki sposób wybrać medium, które przyciągnie do Ciebie nowych klientów? Postawić na działalność na Facebooku i Instagramie, a może lepiej zdecydować się na rozwiązania od platformy Google? Czym różni się reklama płatna od organicznej? Czy 500 złotych budżetu to wystarczająca kwota, aby otrzymasz zadowalające wyniki?

Musisz przyznać, że pierwsze kroki w reklamie w sieci rodzą więcej pytań niż odpowiedzi, a ich nagromadzenie przyprawia o zawroty, a nawet – ból głowy.

Właśnie dlatego stworzyliśmy ten artykuł, w którym czeka na Ciebie kompleksowa dawka wiedzy na temat rodzajów reklam internetowych. Dowiesz się z niego, jakie typy reklamy wyróżniamy, czym się charakteryzują, a także poznasz kluczowe kroki do wybrania właściwego sposobu promocji online. Zapraszamy!

Rodzaje reklam w Internecie – krótkie wprowadzenie

Ten artykuł zaczniemy od najprostszego podziału, według którego można klasyfikować reklamę w sieci Internet. A jest to:

  • Reklama płatna – czyli promocja, na którą składają się wszelkie aktywności związane z ponoszeniem konkretnych wydatków – z tytułu klików, leadów, zasięgów, sprzedaży itp. Obecnie oferują ją wszystkie TOPowe platformy społecznościowe, jak i główny gracz na rynku wyszukiwarek – Google.

Dużym jej atutem jest możliwość ścisłego określania do kogo, kiedy i w jaki sposób ma trafić Twój przekaz.

  • Reklama organiczna – znana także pod pojęciem “darmowej”, chociaż nie do końca możemy się z tym zgodzić. Mianem reklamy organicznej określamy każdy typ promocji (zarówno w wyszukiwarce Google, serwisach społecznościowych Facebook, Instagram, LinkedIn itp.), która nie wymaga faktycznego płacenia za aktywność użytkowników.

W przeciwieństwie do reklamy płatnej, jej organiczna forma charakteryzuje się pewnym stopniem losowości. To znaczy – może trafiać zarówno do grupy docelowej, jak i całkiem przypadkowych odbiorców.

Przekaz dociera do nich w sposób naturalny – bez uruchamiania kampanii, konfigurowania reklamy itp. To, że wskazane serwisy nie pobierają za nią żadnych opłat, wcale nie oznacza, że taka reklama jest w całości bezpłatna. W tym miejscu musisz wziąć pod uwagę czas, wiedzę i energię, jakie należy włożyć w jej przygotowanie.

 

Typy reklam w Internecie – szczegółowy podział sposobów promocji

Reklama w sieci może przyjąć postać tekstów, banerów, materiałów video – promujących usługi, produkty, artykuły, jak i całe marki. To, jaką formę powinna mieć Twoja – zależy od tego, co oferujesz. Bowiem zupełnie inaczej należy podchodzić do promocji butów, inaczej kursów, a jeszcze inaczej oprogramowania czy innych “niematerialnych” narzędzi. Bez względu na jej formę, reklama w sieci może zostać użyta jako:

  • Reklama zasięgowa – najczęściej występująca pod postacią CPM (Cost Per Impressions), czyli opłaty za każde 1000 wyświetleń lub odsłon.

Używaj jej wtedy, gdy chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zbudować w ten sposób wizerunek oraz świadomość swojej marki.

  • Reklama CPC (Cost Per Click) – w skrócie reklama nastawiona na generowanie klików (czyt. przejść na wskazaną przez Ciebie stronę internetową).

Stosuj ją wówczas, gdy głównym założeniem Twojej promocji jest zachęcenie użytkownika do odwiedzenia Twojego serwisu www.

  • Reklama CPA (Cost Per Action) – działanie nastawione na osiąganie efektów przyjmujących postać dokonania zakupu, pozostawienia danych kontaktowych lub wykonania innej pożądanej akcji.

Postaw na nią, jeśli liczą się dla Ciebie konkretne rezultaty – realizowane w stosunkowo krótkim horyzoncie czasowym.

  • Pozycjonowanie (SEO) – wspominając o reklamie w Internecie nie sposób pominąć tak ważnego kanału, jak wyszukiwarka Google. Jej celem jest generowanie naturalnego ruchu.

Wybierz ją, jeśli o swoim biznesie myślisz w perspektywie długoterminowej. SEO działa, ale na jego efekty przyjdzie Ci czekać od kilku do nawet kilkunastu miesięcy.

Jak wybrać właściwy rodzaj reklamy w Internecie?

Zanim zdecydujesz się na konkretny rodzaj promocji online – przeprowadź dokładną analizę, dzięki której pozyskasz takie dane, jak:

1. Cel kampanii reklamowej, czyli co jest głównym zadaniem Twojej reklamy w sieci

Jasne – z pewnością powiesz, że jest to sprzedaż. Jednak w tym miejscu musisz wziąć pod uwagę kilka innych czynników, w tym: rodzaj sprzedawanych produktów lub usług, dotychczasową rozpoznawalność Twojej marki, a także sposób podejmowania decyzji o ich zakupie.

  • Jeżeli Twoja marka dopiero raczkuje – naturalnym wyjściem powinna być inwestycja w reklamy nastawione na zasięg. Takie, które dotrą do jak największej grupy odbiorców i powiedzą “hey, tutaj jestem i mam dla Ciebie fajny produkt!”.
  • Jeśli Twoja pozycja na rynku jest ugruntowana, a mimo wszystko narzekasz na brak sprzedaży – dobrą drogą będzie reklama nastawiona na wywoływanie konkretnych reakcji – klików, pozostawiania danych kontaktowych czy też bezpośrednich zakupów w sklepie internetowym.

2. Grupa odbiorców, czyli kim są, jak funkcjonują i gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci

Nie ograniczaj się jedynie do wskazania wieku, płci czy zainteresowań. Im więcej danych pozyskasz – tym bardziej dopasowana i skuteczna będzie Twoja przyszła reklama. Jeśli tylko możesz – wykorzystaj dane o dotychczasowych klientach, zobacz, w jaki sposób (i do kogo!) reklamuje się Twoje konkurencja.

Jeśli dysponujesz stroną internetową, która generuje jakikolwiek ruch – wykorzystaj możliwości, jakie daje Ci remarketing. W końcu osoby, które już raz u Ciebie były mają znacznie większe szanse na stanie się Twoimi klientami.

Nie nastawiaj się na konkretne medium (wyszukiwarki, media społecznościowe itp.), a zamiast tego – dokładnie zbadaj zachowania i przyzwyczajenia swoich odbiorców. To, że produkt X doskonale sprzedaje się na Facebooku, wcale nie oznacza, że Twoje inne rozwiązanie będzie przyjęte z równie wielkim entuzjazmem.

3. Budżet reklamowy, czyli jakimi środkami dysponujesz

Pod żadnym pozorem nie ustalaj sztywnej kwoty przeznaczonej na działania marketingowe. Reklama w sieci charakteryzuje się tym, że jest bardzo zmienna, a od większości specjalistów, na pytanie “ile to kosztuje?” usłyszysz sakramentalne: “to zależy”.

W związku z tym, na początek przyjmij budżet, na który Cię po prostu stać, np.: 500 zł, 1000 zł, 5000 zł miesięcznie. Pierwsze tygodnie pokażą, czy reklama w takiej formie się opłaca, czy należy ją zmniejszyć, a może przeciwnie – sprawuje się tak dobrze, że kolejne wydane złotówki zwrócą się z ogromną nawiązką ?.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Działania i budżet na reklamę – jak je przygotować?

Reklama w sieci, która zapewni Twojej firmie zysk?

Skontaktuj się z nami, a zajmiemy się kompleksową obsługą Twojej marki w Internecie. Przeprowadzimy audyt i analizę, przygotujemy rekomendacje, wdrożymy, a także poprowadzimy Twoją promocję w sieci.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna