Co to jest ChatGPT oraz czy można wykorzystywać go w SEO?

Marta Sznapka

| |

Przeczytasz w 5 minut

Sztuczna inteligencja ChatGPT

ChatGPT to jak sama nazwa wskazuje, to czat, na którym człowiek może „porozmawiać” ze sztuczną inteligencją. Podczas swojego działania korzysta on z dużych zbiorów danych oraz algorytmów, które mają za zadanie pomóc mu uczyć się od ludzi oraz tworzyć odpowiedzi na zadane pytania w podobny sposób jak ludzie. Wiele osób jest zaskoczona tym, co potrafi. Czy ChatGPT zastąpi copywriterów w agencjach marketingowych, programistów, autorów książek i opowiadań oraz czy będzie pisać zadania domowe dla uczniów? Według nas czeka go jeszcze daleka droga do tego. Poniższe zdjęcie przedstawia to, co ChatGPT napisał sam o sobie.

ChatGPT co to jest
Żródło: https://chat.openai.com/chat

Rozwój systemu rozpoczął się już w 2018 roku. Wstępna wersja jego modelu przetwarzała język naturalny, jednak wraz z rozwojem i korektami rozszerzyła się o ponad 175 miliardów parametrów. Wiele osób zastanawia się, czy ChatGPT jest bezpłatny – aktualnie możemy korzystać z niego bez opłat, ponieważ jest on w fazie badań. Twórcy proszą jednak o podzielenie się opinią na temat jego działania, choć nie jest to konieczne, aby móc z niego go używać.

Co potrafi ChatGPT?

ChatGPT potrafi odpowiadać na pytanie, pisać eseje, śmieszne historyjki czy podawać daty historyczne. Jednak to nie jedyne jego możliwości. Z powodzeniem może pomóc rozwiązywać zadania związane z matematyką, fizyką czy chemią. Potrafi on również napisać prosty kod programu. Programiści mogą również wkleić część kodu, który zawiera błąd, a ChatGPT powinien go wskazać i znaleźć jego rozwiązanie. Czy w takim razie jest on w stanie skutecznie zastąpić człowieka? Wiele osób twierdzi, że do tego jeszcze daleka droga. Sami użytkownicy wyłapali kilka błędów, które wskazują na to, że daleko mu do doskonałości.

Najczęstsze problemy związane z używaniem ChatGPT:

  • brak źródła podanych informacji – uniemożliwia to sprawdzenie ich poprawności. Dodatkowo Chatbot korzysta z wszelkich zasobów Internetu, więc nie możemy być pewni, że wszystko to, co podaje jest prawdą;
  • trudność w odpowiedzeniu na bardziej skomplikowane pytania. Najlepsze odpowiedzi uzyskamy, zadając proste zadanie;
  • oprogramowanie to jest słabo zabezpieczone, co może prowadzić do wykorzystywania danych przez osoby trzecie;
  • w przypadku, gdy użytkownik wpisze polecenie, które jest niejednoznaczne, to Chatbot może mieć z nim problem, nie potrafi on zadać pytania, o co dokładnie chodziło użytkownikowi, a raczej udziela odpowiedzi, która może być mało zadowalająca;
  • brak empatii – mimo że dla większości może wydawać się ten fakt nieistotny, to jednak jest to najlepszy przykład, że AI obecnie nie jest w stanie zastąpić człowieka w pisaniu tekstów sprzedażowych czy reklamowych;
  • należy tutaj również wspomnieć o tym, że AI nie posiada danych po 2021 r. Jest on ograniczony do tego czasu i nie potrafi podać żadnych informacji po tym roku.
ChatGPT rzetelność informacji
Źródło: https://chat.openai.com/chat

Jak widać sam Chatbot podaje, że jego informacje mogą być nierzetelne i należy je sprawdzić.

Czy ChatGPT ma wpływ na SEO?

ChatGPT może zostać wykorzystany podczas różnych działań związanych z SEO. Warto tutaj dodać, że bez specjalisty w tej dziedzinie, jego wskazówki i porady mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc. Chatbot, mimo że jest chwalony przez wiele osób, to jest daleki od doskonałości. Google już dawno podało oficjalną informację, że strony, na których znajdzie się content stworzony przez sztuczną inteligencję będą dla niego mało atrakcyjne i zostaną umieszczone niżej w organicznych wynikach wyszukiwania. ChatGPT może pomóc specjalistom przy optymalizacji strony oraz naprawy kodu, jednak należy zaznaczyć, że i on jest nieomylny. Chatbot może znacznie ułatwić pracę zarówno copywriterów, jak i programistów, jednak przynajmniej jak na razie nie będzie w stanie ich zastąpić.

ChatGPT – podsumowanie

Sztuczna inteligencja z roku na rok się rozwija. Przełom jest ogromny, jednak ChatGPT nie jest w stanie zastąpić człowieka. Nie oznacza to, że nie może pomóc w codziennej pracy programisty czy copywritera. Dzięki niemu możemy usprawnić niektóre procesy. Jednak należy pamiętać, aby zawsze sprawdzać informacje przez niego podane, aby nie popełnić błędu, który mógłby negatywnie wpłynąć na nasze działania. Jeśli zdecydujemy się pisać w nim teksty reklamowe, sprzedażowe, opisy kategorii i produktów czy wpisy blogowe, to należy pamiętać, żeby dokładnie sprawdzić treść i nanieść poprawki. Warto przypomnieć również to, że teksty generowane automatycznie bez naniesienia poprawek przez człowieka są mało atrakcyjne dla Google, co może prowadzić do zaniżenia pozycji danej strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Udostępnij wpis w mediach społecznościowych

Ikona Ikona

Tagi

Marta Sznapka

Marta Sznapka

Copywriterka, która dba o content na Twojej stronie. Ciągle zgłębiająca tajniki marketingu oraz pozycjonowania. Prywatnie kocha czytać dobre, skandynawskie kryminały.

Zwiększyłem rentowność biznesu średnio o 24%

Skontaktuj się ze mną, a opowiem Ci jak to zrobiłem.

+48 790 558 138 sprzedaz@ministerstworeklamy.pl
Łukasz MinisterstwoReklamy.pl

Najczęściej czytane

Jak zrobić reklamę na Facebooku? Krok po kroku.

|

Przeczytasz w 22 minuty

Kalendarz Marketingowy 2024 dla Firm – Pl…

|

Przeczytasz w 10 minut

Polecane artykuły

Czym jest katalog NAP i jak działa?

|

Przeczytasz w 6 minut

Najnowsze Case Study

Zaufało nam już ponad 1999 klientów!

Zapewniamy skuteczność, której możesz zaufać – maksymalne wyniki osiągane dzięki naszym metodom!